Vragen over Rijzenburg Elst

Door Elbert Elbers op 16 oktober 2022

Vragen aan wethouder over plan Rijzenburg in Elst

Vragen over Rijzenburg Elst. De fracties Burgerbelangen Overbetuwe, PvdA en CU willen in de raadsvergadering van dinsdag 18 oktober 2022 vragen stellen aan de wethouder en het college over de gang van zaken bij woningbouwplan ‘Rijzenburg Elst’.

Toch geen betaalbare huur- en koopwoningen

Op 25 mei 2021 stemde de gemeenteraad nog in met het bouwplan voor 21 woningen. Toen vielen tien woningen in de categorie van koop goedkoop tot € 189.000 en koop middelduur laag in de prijsklasse van € 189.000 tot € 265.000. In het bouwplan ‘Rijzenburg’ zaten geen sociale huurwoningen. Terwijl de raad eigenlijk wil dat in bouwplannen 30% van de woningen sociale huur is. Maar in dit geval week het college af van deze eis. Volgens het college lag het moment van besluitvorming op de intentieovereenkomst tussen gemeente en ontwikkelaar namelijk vóór het moment waarop het college afspraken maakte met de gemeenteraad over sociale woningbouw in projecten. En die afspraak met de projectontwikkelaar vond het college belangrijker dan inspelen op de dringende woonbehoeftes van onze inwoners.

Wensen projectontwikkelaar

Verder wilde het college het monument Rijzenburg en het daarbij behorende boerderijcomplex behouden. Renovatie van het monument zou zo complex en kostbaar zijn dat het college niet van de ontwikkelaar wilde eisen ook nogeens 30% sociale huur te bouwen. Ook hier laat het college zien dat zij de wensen van projectontwikkelaars boven de belangen van inwoners stellen.

Bedrogen inwoners

Ook de PvdA stemde vorig jaar in met het plan. Belangrijkste reden om toch voor het bouwplan te stemmen was het feit dat er tien betaalbare koopwoningen werden gebouwd. Daarvoor was en is er veel belangstelling onder jonge starters. Hoe bedrogen kwamen onze inwoners uit toen de verkoop van de woningen startte. Projectontwikkelaar De Bunte Vastgoed B.V. en het college waren zonder medeweten van de raad overeengekomen om de tien betaalbare koopwoningen te laten vervallen. De verkoopprijs van de woningen bedroeg opeens minimaal € 349.500.

Interpellatiedebat in raadsvergadering 18 oktober 2022

Met het interpellatiedebat van komende dinsdag willen de fracties BOB (Burgerbelangen), PvdA en CU duidelijk krijgen of het college en de gemeenteraad voldoende gedaan hebben om in het project Rijzenburg betaalbare woningen te bouwen. Moeten exploitatieovereenkomsten misschien anders worden geformuleerd om te borgen dat met projectonwikkelaars gemaakte prijsafspraken over betaalbare woningen ook echt worden nagekomen? Ook moet de gemeenteraad kunnen vaststellen op welke gronden het college inhoudelijk heeft geconcludeerd dat de gemeente niet in de positie was om de ontwikkelaar te houden aan de oorspronkelijke overeenkomst.

Drie vragen aan de wethouder en het college

Daarom stellen BOB, PvdA en CU drie vragen aan de behandelend wethouder:

1. Heeft het college respectievelijk de verantwoordelijk wethouder de raad in de periode van november 2021 tot en met maart 2022 geïnformeerd over de wijziging in de prijsafspraken met de ontwikkelaar? En zo ja, hoe en op welk moment?

2. Zo nee, op welke gronden heeft het college respectievelijk de portefeuillehouder Rijzenburg gemeend om in de periode tussen november 2021 en maart 2022 de raad niet te hoeven betrekken c.q. te informeren over de dilemma’s en te maken afwegingen rond de realisatie van de goedkope koopwoningen in het plan Rijzenburg?

3. Op grond waarvan spreken het college en de portefeuillehouder Rijzenburg van een zorgvuldige onderbouwing van het op 15 maart 2022 genomen besluit, daar geen cijfermatige analyse kan worden overgelegd van de gestegen bouwkosten, noch van de realiteit van de dreiging door de ontwikkelaar van ‘niet bouwen’ of ‘verkopen aan een belegger’ inclusief de maatschappelijke impact daarvan?

Wat vinden coalitiepartijen?

De PvdA is heel benieuwd naar de antwoorden van de wethouder en het college. Wij horen ook graag van de college-ondersteunende partijen, GBO (Gemeentebelangen), CDA en GroenLinks of zij het zomaar verdwijnen van betaalbare woningen uit een bouwplan ondersteunen. U kunt dinsdag 18 oktober zelf aanwezig zijn bij de raadsvergadering op het gemeentehuis in de RijnWaalzaal. Of u kunt de raadsvergadering online volgen https://channel.royalcast.com/overbetuwe/#!/upcoming

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de