Overbetuwe werkt mee aan crisisnoodopvang 120 asielzoekers

Door Elbert Elbers op 28 september 2022

Gemeenteraad Overbetuwe werkt mee aan crisisnoodopvang 120 asielzoekers

Gemeenteraad van Overbetuwe werkt mee aan crisisnoodvang voor 120 asielzoekers. In een extra raadsvergadering stemden alle raadsleden voor een voorstel van het college. Daarmee komen er per 1 november van dit jaar 120 crisisnoodopvangplaatsen aan de Industrieweg in Elst voor drie maanden. Al in november 2021 vroeg de PvdA aan het college om te kijken welke plekken in Overbetuwe geschikt te maken zijn voor opvang van asielzoekers. Het college realisserde eerder dit jaar al wel voor zes weken crisisopvang voor Oekraïense vluchtelingen in de Wanmolen in Zetten.  En daarna is noodopvang geregeld op het terrein van Pactum in Zetten, bij de voormalige Heldring Stichting.

Blij met inzet burgemeester

De PvdA is blij met de inzet van burgemeester Patricia Hoytink-Roubos en het college om mee te werken aan de crisisnoodopvang. Overbetuwe doet hiermee wat menswaardig en noodzakelijk is om ontheemde mensen iets van geborgenheid te bieden. Wij hopen dat veel mensen bereid zijn om deze groep mensen een rustig verblijf te bieden in Elst. Er worden vrijwilligers gezocht voor het helpen bij opvang en dagbesteding.

Inbreng raadsvergadering

Hieronder staat mijn inbreng bij dit agendapunt in de vergadering van de gemeenteraad van 27 september 2022:

Beste mensen,

Hoe willen we samenleven in Nederland en Overbetuwe?

Voor het eerst in de geschiedenis verleende Artsen zonder Grenzen medische hulp op Nederlandse bodem. Mensen slapen op straat in Ter Apel. Zwangere vrouwen, kinderen en zieke mensen laten we aan hun lot over. Zelfs in 2015 tijdens de Syrië-crisis gebeurde dit niet. Hoe kunnen we dit accepteren?

zelfgecreëerde crisis

Vorig jaar concludeerde de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken al dat het kabinet de crisis zelf creëert en in stand houdt. Door bezuinigingen, het sluiten van AZC’s, het ontslaan van personeel als minder asielzoekers naar Nederland komen. En niet te vergeten door de afbraak van volkshuisvesting kampen we nu met enorme woningnood voor heel veel doelgroepen. En die zorgt ook voor stagnatie van de doorstroom van statushouders uit de asielopvang. Het kabinet stelt het korte termijnperspectief boven structurele en menswaardige oplossingen.

Voor de PvdA zijn vluchtelingen welkom in Overbetuwe. Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid en wijzen we woningen toe aan statushouders. Op dat vlak doet Overbetuwe wat menswaardig is. Vorig jaar diende de PvdA met CU, D66 en GroenLinks een motie in. Met als doel om te inventariseren welke plekken en gebouwen in de gemeente geschikt zijn om noodopvang voor statushouders en/of asielzoekers te organiseren, waarvan de grootte passend is in en bij de lokale omgeving. Alle raadsleden steunden deze motie.

Inspreken geeft resultaat

In het raadspreekuur van november vorig jaar sprak een inwoonster in over de noodopvang. Zij vroeg een actievere opstelling van onze gemeente. En ik moet eerlijk zeggen dat de PvdA-fractie het afgelopen jaar vaak gedacht heeft waar blijven die plekken. Wil Overbetuwe wel iets doen aan de hoge nood die dit kabinet in stand laat? Gelukkig informeerde de portefeuillehouder ons dat de gemeente bezig was met het vinden van plekken. Bij Pactum in Zetten vangt Overbetuwe mensen uit Oekraïne op. En nu ligt er dit voorstel voor crisisnoodopvang. Natuurlijk wil de PvdA hieraan meewerken. Wij kunnen niet aan de kant blijven staan.

Veiligheid

Het ingediende amendement vraagt aandacht voor de veiligheid. In het raadsvoorstel lezen wij dat er 24 uur per dag beveiliging komt voor de bewoners en het terrein. En dat mogelijk noodzakelijke maatregelen in het kader van Openbare Orde en Veiligheid in nauw overleg met de politie worden afgestemd. Wij herkennen de zorgen van onze inwoners op dit vlak. Dus kan de portefeuillehouder toelichten wat dit betekent voor de bewoners van de crisisnoodopvang en voor de andere inwoners van Elst en Overbetuwe? Welke concrete afspraken zijn er gemaakt met COA en de lokale politie? Moet de gemeente extra geld voor openbare orde en veiligheid uittrekken?

Zinvolle dagbesteding

In het raadsvoorstel is te lezen dat de gemeente zorgt voor opvang en dagbesteding. De PvdA ziet het grote belang hiervan. Kan de portefeuillehouder toelichten hoe deze opvang en dagbesteding eruit ziet? Welke partijen zijn bij de opvang en dagbesteding betrokken? En wat betekent deze opvang en dagbesteding voor het huishoudboekje van de gemeente?

Twee algemene vragen

Nog twee algemene vragen aan de portefeuillehouder:

1. In het raadsvoorstel lezen we dat de inzet van medewerkers voor de crisisnoodopvang ook gevolgen heeft voor andere projecten van de gemeente? Hoe gaan de portefeuillehouder en het college de raad in staat stellen hierin keuzes te maken?
  2. Vorige week heeft de raad een motie aangenomen waarin is gevraagd om de raad goed inzage te geven in mogelijke of als onmogelijk beoordeelde alternatieven en om helder aan te geven welke uitgangspunten zijn gehanteerd bij de selectie en afweging van de alternatieven. In het licht van deze motie hoe beoordeelt de portefeuillehouder dan dit raadsvoorstel? En waarom heeft het college ervoor gekozen om de raad geen alternatieve locaties voor te leggen? Gaat het college de gemaakte afwegingen en alternatieve locaties alsnog delen met de raad?

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de