Zeker zijn van goede zorg

Door Elbert Elbers op 3 juli 2019

De PvdA wil dat inwoners in Overbetuwe zeker zijn van goede zorg. Dinsdag 2 juli sprak de gemeenteraad over de uitgangspunten die aan het college worden meegegeven voor het opstellen van een nieuwe begroting. In die begroting worden de inkomsten en uitgaven voor de jaren 2020-2023 vastgelegd.

De PvdA wil dat de gemeente meer investeert in preventie. Ondersteun huisartsen en wijkverpleegkundigen, zodat zij inwoners betere zorg dichtbij mensen kunnen verlenen. En er hierdoor minder doorverwijzingen hoeven plaats te vinden naar duurdere zorgverleners. Geef als gemeente geen geld uit aan het optuigen van een nieuwe organsiatie, waarin de aanbieders van hulp, welzijn en ondersteuning gedwongen moeten samenwerken.

Op voorstel van het college komt er een nieuwe organisatie: Overbetuwe SAMEN. Met de nieuwe organsatie denkt de gemeente beter in staat te zijn om: 1. samenwerkingsafspraken te maken met de partners, 2. de relatie te onderhouden en de voortgang te bewaken, 3. middelen flexibeler in te zetten, 4. de administratieve last te verminderen, 5. te besparen op de bedrijfsvoering en 6. een integraal aanbod van hulp en ondersteuning aan inwoners te bieden.https://portal.ibabs.eu/Document/DownloadAgendaItemDocument/e1774824-db46-4851-9e16-ada95b1ecfe0/2e52de69-319e-45e0-94c3-14c807eeb177

Waarom dat nu niet kan en hiervoor een nieuwe organisatie moet worden ingericht, maakt het college volstrekt niet duidelijk. Men verwacht alles van het nieuwe samenwerkingsverband. En vertrouwt erop, dat instellingen/bedrijven vanaf de start van de nieuwe organsatie opeens de belangen van inwoners laten prevaleren boven hun bedrijfsbelang.

De PvdA verwacht weinig van een nieuwe organisatiestructuur. Wij investeren liever in echte aandacht voor de inwoners en de professionals, die zorg verlenen dichtbij de mensen.

De PvdA wil dat inwoners zeker kunnen zijn van goede zorg. En is bereid om hiervoor eigen geld van de gemeente beschikbaar te stellen bovenop de rijksmiddelen. Dus niet bij voorbaat bezuinigen op de zorg. In de voorstellen van het college wordt wel fors minder geld uitgetrokken. Die bezuiniging loopt op tot € 1,5 miljoen in 2023. Wat dit concreet gaat betekenen voor onze inwoners is volstrekt onduidelijk. Toch wil het college deze plannen nu al doorzetten. En dinsdag 2 juli steunde de raad in meerderheid deze bezuiniging. Alleen PvdA en GroenLinks stemden tegen deze ondoordachte plannen.

De partijen, die wethouders leveren aan het college, CDA, Gemeentebelangen (GBO) en VVD, willen zelfs nog meer bezuinigen als het college voorstelt. Zij vinden dat de gemeente de kosten voor jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning moet betalen uit het geld dat de gemeente krijgt van de regering (rijksmiddelen). Dat zou betekenen dat elk jaar ruim € 3 miljoen minder kan worden uitgeven aan zorg. Te mooi om waar te zijn. De PvdA zal zich blijven verzetten tegen deze plannen.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de