Weekbericht van uw raadslid.

16 oktober 2023

WEEKBERICHT: maandag 2 oktober tot en met zondag 8 oktober 2023

Maandag

Maandag 2 oktober kwam ik bij van een drukke zondag. Mijn broers en hun echtgenotes kwamen de zondag ervoor op bezoek. Veel nagepraat over het huwelijk van mijn nichtje in het mooiste en meest bijzondere automuseum van Nederland. In museum Metropole in Druten vindt u de duurste auto van Nederland. Er staan fantastisch klassieke en razendsnelle moderne auto’s. Ik mocht het bruidspaar elkaar het ja-woord laten geven. Dat geweldige feest was op vrijdag 29 september 2023, de dag dat onze vader 100 jaar zou zijn geworden. Heel bijzonder voor ons gezin en natuurlijk een geweldige eer voor mij. Toch was ook de politiek aanwezig op die maandag. ’s Avonds haalde ik de geprinte versie van de Programmabegroting 2024 uit ‘mijn postbakje’ in de kelder van het gemeentehuis. Verplichte leesvoer voor een gemeenteraadslid.

Dinsdag

Dinsdag 3 oktober bereidde ik het gesprek voor dat ik de volgende dag zou voeren met onze burgemeester. Patricia Hoytink-Roubos werd 18 april 2019 geïnstalleerd als burgemeester van Overbetuwe. Zij is dus al ruim vier jaar onze burgermoeder. Een burgemeester in Nederland wordt benoemd door de Koning en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (‘de Kroon’). Dit gebeurt op basis van een aanbeveling van de gemeenteraad. Een burgemeester wordt benoemd voor een periode van 6 jaar. Na iedere periode van 6 jaar kan een burgemeester herbenoemd worden. De fractievoorzitters van alle partijen die in de gemeenteraad zitten spreken regelmatig met de burgemeester over haar functioneren. Van haar kant vertelt de burgemeester in dat gesprek ook hoe zij aankijkt tegen hoe de gemeenteraad optreedt. Deze gesprekken zijn dus belangrijk om burgemeester en gemeenteraad in hun kracht te zetten.

In de raadsvergadering van 19 april 2022 https://portal.ibabs.eu/Agenda/View/733f33c6-0695-4985-a74d-63870fdab03e werd ik benoemd als waarnemend raadsvoorzitter. In die functie treedt je ook op als voorzitter van de vertrouwenscommissie die samen met de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen met de burgemeester spreekt over haar functioneren en een mogelijke herbenoeming voor een periode van weer 6 jaar. Een verantwoordelijke klus die een goede voorbereiding vraagt. Bij die voorbereiding hoorde ook dat wij informatie ophaalden bij alle in de raad zittende politieke partijen, de wethouders, de gemeentesecretaris en de raadsgriffier.

Woensdag en donderdag

De burgemeester nodigt alle raadsleden regelmatig uit voor een informeel gesprek. Het kwam zo uit dat mijn ontmoeting met de burgemeester werd gepland op woensdagmiddag 4 oktober. Het was een prettig en nuttig gesprek. Absoluut noodzakelijk om als raadslid effectief te kunnen werken. En ik kon enkele actuele onderwerpen onder haar aandacht brengen. Later die avond sprak ik de burgemeester dus met alle fractievoorzitters. Daar wisselden wij onze beelden uit over elkaars functioneren.

Samen kan het! Woensdag 22 november 2023 gaan wij met ons allen naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen. Welke kandifaten je kunt kiezen zie je hier https://www.pvda.nl/nieuws/groenlinks-pvda-presenteert-kandidatenlijst/ Natuurlijk gaan wij in Overbetuwe ook flink campagne voeren samen met onze politieke collega’s van GroenLinks. Binnenkort horen jullie meer nieuws over de concrete activiteiten. Jullie inzet bij de campagne is heel erg welkom. Via deze website zullen wij de data en plaatsen van de campagneactivteiten met jullie delen.

Donderdag 5 oktober  sprak ik met enkele GroenLinks-collega’s over hoe wij onze campagne lokaal gaan voeren. Die middag sprak ik ook een PvdA-lid over zijn ideeën over het bouwen van nieuwe woningen, over de overbelasting van het elektriciteitsnet en een fatsoenlijk loon voor medewerkers.

Zaterdag

Zaterdag 7 oktober zat ik ’s ochtends op het gemeentehuis om de vragen van de PvdA bij de Programmabegroting 2024 van onze gemeente naar het college te sturen. De beantewoording van die vragen ontvingen wij een week later https://portal.ibabs.eu/Agenda/View/64821958-55d8-4d6f-b529-c26f903e296d. Kijk naar de Programmabegroting, onze vragen en geef jouw opmerkingen daarbij. Dat kan van invloed zijn op onze inbreng in de raadsvergadering van 7 november a.s.

WEEKBERICHT: maandag 9 oktober tot en met zondag 15 oktober 2023

Maandag

Maandag 9 oktober mocht ik met onze raadsgriffier Dorien van der Kamp naar een bijeenkomst op het gemeentehuis van Zeist. Daar organiseerde de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een avond, waarbij het gesprek ging over op welke wijze de raad zich het best zou kunnen laten ondersteunen door een griffie. Wil je als raad veel betekenen voor je inwoners, dan heb je voldoende knowhow en menskracht nodig om je in je raadswerk op weg te helpen. Als waarnemend raadsvoorzitter ben ik ook voorzitter van de werkgeverscommissie van de griffier. Een avond samen op pad geeft meteen meer begrip voor elkaars situatie, problemen en wensen. Zeker nuttig voor mijzelf, de griffie en raad en hopelijk daarmee indirect ook voor onze inwoners.

Dinsdag

Dinsdagavond 10 oktober had de griffier het gespreksverslag van de fractievoorzitters met de burgemeester klaar. De burgemeester en ik mochten het verslag tekenen, dat daarna naar de waarnemend Commissaris van de Koning in de provincie Gelderland werd gestuurd. Diezelfde avond mocht ik de PvdA vertegenwoordigen in een raadsvergadering. Belangrijkste agendapunt daar was een investeringskrediewt voor het afronden van het Molenhoekplein in Valburg. Alle aanwezige raadsleden stemden voor dit voorstel.

Woensdag en donderdag

Woensdagavond 11 oktober organiseerden college en ambtelijke organisatie een rondrit door de gemeente voor leden van de gemeenteraad en verscheidene dorps- en wijkraden. Doel van de rondrit was om een fris beeld te krijgen van de hoeveelheid licht die in Overbetuwe ’s avonds te zien is. Om de raadsleden het verschil te laten merken had de organisatie een aantal lantaarnpalen gedimd tot 30%, 50% of 70%. Het gaf een verrassende uitkomst en leidde tot een levendige discussie tussen de deelnemers. Hoe we in Overbetuwe willen omgaan met omgevingslicht werd op een duidelijke en prettige toegelicht. Samen op pad gaan helpt om tot betere besluitvorming in de gemeenteraad te komen. Ik ging blij naar huis. Altijd een goed teken.

Donderdagmiddag 12 oktober bezocht ik een middag van Forte Welzijn over hoe lastig het is om lange tijd met weinig geld rond te moeten komen. Onder leiding van een talkshow host gingen deelnemers van de “rondkomweek”,  ervarings(des)kundigen en andere experts in gesprek over de impact van leven op het sociaal minimum.

Wij hoorden dus verhalen van inwoners die zelf in de problemen waren gekomen. Soms door hun wankele gezondheid, soms door een echtscheiding of het verlies van hun baan of de financiële ondergang van hun bedrijf. Bijna iedereen vertelde dat de gemeente echt werk moet maken van het hebben van één aanspreekpunt voor mensen met problemen. Deze contactpersoon kan een inschatting maken van wat nodig is. En kan dan andere organisaties inschakelen om aan een oplossing bij te dragen. Op deze manier hoeft een inwoner niet elke keer opnieuw haar/zijn verhaal te doen en bij elke organisatie opnieuw een groot aantal formulieren in te vullen. Op zich is dit geen nieuws. Toch blijft het confronterend dat de gemeente nog altijd niet in staat is om dit te regelen. Als PvdA gaan we het college dwingen om deze wens van onze inwoners te realiseren.

Zaterdag: ons historisch congres in Ahoy Rotterdam

Zaterdag 14 oktober vond een historisch congres plaats. In Ahoy Rotterdam stelden GroenLinks en PvdA een gezamenlijk verkiezingsprogramma en kandidatenlijst vast voor de verkiezingen van de Tweede Kamer op 22 november a.s. Samen met Cécile de Boer (PvdA) en Erwin Roze (GroenLinks) reisde ik met de trein richting Rotterdam. In de trein ontmoetten we al veel congresgangers. En het was echt druk in Ahoy, duizenden partijgenoten, jong, oud, vrouw, man, zwart, wit, uit alle streken van Nederland. Vooral goed om te zien hoeveel jongeren zich actief inzetten voor onze nieuwe beweging van Verenigd Links.

En goed dat ook Overbetuwe prima was vertegenwoordigd, want op het congres zagen we nog veel andere inwoners uit onze gemeente. Hierboven zie je hoe ons GroenLinks raadslid Thijme Hoffmann het congres toespreekt. Samen kan het! https://groenlinkspvda.nl/nieuws/speech-frans-timmermans/ Het is de hoogste tijd voor verandering. Wij gaan aan de slag met een roodgroene campagne. Sluit u daarbij aan!