Railterminal nee in Huis der Provincie

28 mei 2023

Railterminal nee in Huis der Provincie

Zaterdag 27 mei 2023 zei ik ‘Railterminal nee in bij een bijeenkomst in het Huis der Provincie in Arnhem. Misschien weet u nog dat we op 15 maart allemaal naar de stembus gingen voor de verkiezing van Provinciale Staten. Inmiddels zijn de onderhandelingen voor een Gelderse coalitie in volle gang. PvdA en GroenLinks staan aan de zijkant. De partijen BBB, CDA, ChristenUnie, SGP en VVD voeren gesprekken over de inhoud van een nieuw coalitieakkoord. https://gelderland.parlaeus.nl/user/agendavideo/action=watch/ag=2828000a20aaaa08028220aaab48a401#Ik vond het belangrijk om hen namens de PvdA Overbetuwe mee te geven dat de provincie Gelderland moet stoppen met de aanleg van een railterminal. De 65,5 miljoen euro die daarmee vrij komen kan de provincie Gelderland beter besteden aan het mogelijk maken van betaalbare woningbouw en goed openbaar vervoer.

Aanleg railterminal onzeker na verkiezingsuitslag

Door de uitslag van de verkiezingen https://www.gelderland.nl/persberichten/verkiezingsuitslag-provinciale-staten-gelderland-krijgt-36-nieuwe-statenleden is de aanleg van een railterminal bij Valburg hoogst onzeker geworden. De fractie BBB lijkt geen voorstander van de railterminal. Dus dit was zeker een goed moment om de collegevormende partijen en de overige Statenfracties aan te spreken. Na uitnodiging van de formateur, Ank van Bijleveld, mocht ik in een pitch van één minuut vertellen waarom de provincie moet afzien van het onzinnige plan voor de aanleg van een railterminal.

Provincie zoekt euro’s

De uitgaven van de provincie staan onder druk. Het nieuwe college van gedeputeerden moet zeer waarschijnlijk gaan kijken welke uitgaven omlaag kunnen. Mijn voorstel aan hen was dan ook om de 65,5 miljoen euro anders in te zetten. Zorg voor locaties waar betaalbare  woningbouw kan plaatsvinden.En zorg voor goed openbaar vervoer binnen onze provincie. Bovendien is de kans groot dat als de provincie de plannen voor een railterminal doorzet de inwoners van Gelderland nog meer euro’s moeten bijpassen. De aanleg wordt namelijk ongetwijfeld duurder. En er is nog steeds geen exploitant gevonden voor de railterminal. Je kunt op je klompen aanvoelen dat de provincie elk jaar miljoenen euro’s moet uittrekken voor die exploitant. Onbegrijpelijk.

Meer insprekers uit Overbetuwe

Gelukkig was ik zaterdag niet de enige inspreker die de collegevormende partijen vroeg om af te zien van de aanleg van de railterminal Gelderland. Ook Rob Schleper uit Reeth sprak namens Overbetuwe Overbelast in over de railterminal. Ook de SP had in hun betoog richting nieuwe coalitie een oproep om af te zien van de railterminal.

Democratie leeft

Het was een in meerdere opzichten bijzondere bijkomst in het Huis der Provincie. Voor het eerst gaven de onderhandelende partijen gelegenheid in woners gelegenheid om de nieuwe Gelderse coalitie onderwerpen mee te geven voor de aankomende 4 jaar. Meer dan 70 inwoners en organisaties maakten gebruik hiervan. Dat toont maar weer eens aan dat de mocratie leeft.