Vergadering gemeenteraad geannuleerd

5 april 2020

Vergadering gemeenteraad geannuleerd

De vergadering van de gemeenteraad van dinsdag 7 april is geannuleerd. De fractie van de PvdA vindt het heel erg vervelend, dat deze raadsvergadering niet doorgaat. Op het laatste moment is de raadsvergadering toch afgelast.

Afstand houden is mogelijk

In het Westeraam College, waar de raad al anderhalf jaar vergadert door een verbouwing van het gemeentehuis, is de mogelijkheid om genoeg afstand te houden. De PvdA begrijpt volledig dat er vanwege de corona crisis maatregelen zijn waar iedereen zich aan moet houden. Toch zou lokale democratische besluitvorming (bijvoorbeeld met een aanwezige meerderheid uit de raad) ook op andere manieren georganiseerd kunnen worden. Anders komt de realisatie van sommige belangrijke projecten in gevaar.

Hart van Heteren

De besluitvorming over “Hart van Heteren” mag niet de dupe worden van de manier van vergaderen door de gemeenteraad. Dit project mag geen vertraging oplopen. De veiligheid van kinderen hangt hiervan af, omdat werkzaamheden rondom de Brede School moeten kunnen beginnen bij start van de zomervakantie. En dat vereist een strakke planning.

Snel overleg over hoe verder

De PvdA heeft de burgemeester verzocht om alle fractievoorzitters (van acht partijen) bijeen te roepen om met elkaar te bespreken (vanzelfsprekend op gepaste afstand) hoe het proces van besluitvorming georganiseerd kan worden. Wij willen geen vertraging in de werkzaamheden door een gemeenteraad, die niet bij elkaar komt uit angst voor het coronavirus.

De burgemeester heeft alle fractievoorzitters opgeroepen om bij elkaar te komen. Dit gesprek zal a.s. dinsdag plaatsvinden. Wordt vervolgd.

#blijfgezond #houdvol??