Schrijfster ‘Heks van Heteren’ is niet meer

Door Elbert Elbers op 11 december 2021

Lydia Wubbenhorst, veelzijdig mens, lid PvdA Heteren, overleden

Op maandag 6 december 2021 overleed Lydia Wubbenhorst, een veelzijdig mens. Lydia was publicist, journalist, dichter, schrijfster en musicus. Belangrijk voor ons, Lydia was ook nog lid van de PvdA in eerst de gemeente Heteren en nu de gemeente Overbetuwe. Lydia is 93 jaar geworden. Geboren op 5 april 1928, vooral actief in de omgeving van Wageningen. Ze was een inwoner van onze gemeente die nog bewust de oorlogsjaren 1940-1945 heeft meegemaakt en weet welke verschrikkingen dat met zich brengt.

Verhalen over de CPN, de SDAP en de vrouwenbeweging

In mei 2018 bezocht ik Lydia samen met de voorzitter van de PvdA- afdeling Overbetuwe Gabrièle Penning de Vries. Doel was de uitreiking van een speldje voor haar 25-jarig lidmaatschap van de PvdA. Het was een amusant en lang gesprek dat we met Lydia voerden. Ze kon goed vertellen, was een echte spraakwaterval als ze aan het woord was. En geloof me, ze zorgde er wel voor dat ze voortdurend het gesprek leidde. Haar doorleefde verhalen over de CPN, de SDAP en de vrouwenbeweging maakten grote indruk op ons. Lydia vertelde heel blij te zijn dat opnieuw een vrouw deel uitmaakte van de tweepersoons PvdA-fractie in Overbetuwe. Ze sprak groot vertrouwen uit in het gemeenteraadslid Cécile de Boer.

Pak vaker een boek

Lydia genoot ervan als mensen haar met een bezoek vereerden in haar knusse woning in Heteren. Tijdens ons gesprek bleek dat Lydia goed op de hoogte was van de actualiteiten. Die nieuwsfeiten volgde zij via de diverse media, waaronder verrassend genoeg ook internet. Ze keek nog wel ouderwets naar de televisie, maar spoorde zichzelf en ons aan om toch vooral vaker een boek te pakken. Lydia was op haar plek in Heteren. Ook al viel het haar op dat de mensen in Heteren weinig naar elkaar zwaaiden. En ze vond dat zwaaien naar elkaar juist erg prettig. Vanaf dat gesprek heb ik natuurlijk elke keer fanatiek naar Lydia gezwaaid als ik op de duo-fiets een tocht startte met mijn vader vanaf zorgcentrum  Liefkenshoek.

Lydia is journaliste geweest bij Het Gelders Dagblad, nu De Gelderlander en het Universiteitsblad van de Landbouw Universiteit Wageningen. Ze schreef graag gedichten. Van haar hand is een dorpsvertelling gepubliceerd, ‘De Heks van Heteren’ met illustraties van de Servische tekenares Maja Vojt. Naast gedichtenbundels en kinderboeken schreef ze ook de bundel ‘Lucifer’.

Afscheid van Lydia Wubbenhorst

Op maandag 13 december vindt de uitvaart in besloten kring plaats. De herdenkingsdienst is dan vanaf 15:00 uur via een live-stream te volgen via de link: http://www.deuitvaartlive.nl/lydiawubbenhorst

De PvdA Overbetuwe herdenkt Lydia Wubbenhorst als een sociaal-democrate in hart en nieren. Een voorvechtster voor de vrouwenbeweging, het vrije woord en de Kunsten. Lydia had een heel belangrijke aansporing voor ons allemaal: “Pak vaker een boek!” Daar sluit ik mij graag bij aan. Lezen inspireert ons tot veel moois. En met het lezen van een boek ben je even in je eigen fantastische droomwereld. Hoe fijn is dat.

Rust zacht, Lydia!

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de