Ruimte voor activiteitenveld bij terrein Gerritsen (Julianaweide)

31 januari 2021

Ruimte voor activiteitenveld bij terrein Gerritsen (Julianaweide)

Op het terrein van loon- en grondverzetbedrijf Gerritsen aan de Flessestraat in Heteren wil de woningstichting Heteren een wijk met sociale huurwoningen bouwen. Iedereen in het dorp is blij met deze extra woningen. De meningen zijn echter verdeeld over een activiteitenveld van 42×30 meter.

Woningstichting en het college van burgemeester en wethouders vinden dat er in het plan Julianaweide geen plaats is voor zo’n activeitenveld. Dorpsraad Heteren, de Brede school De Vogeltuin met de twee Basisscholen Koningin Julianaschoo & Tuin 17, Kinderdagverblijven SKAR & SamSam voor Kinderopvang en buitenschoolse opvang, Peuterspeelzalen SPO, Overbetuwe Beweegt, Volleybalvereniging Toesj en het Oranje Comité Heteren pleiten juist wel voor een activiteitenveld op de plek van het voormalige terrein Gerritsen. Dat terrein ligt aan de dorpsvoorzieningenstraat bij het Maatschappelijk Centrum met de Brede School, de Sporthal en het Dorpshuis en/of zalencentrum. De vraag is hoe we ruimte vinden voor een activteitenveld aan de Julianaweide.

Tegenstelling in de raad van 26 januari

De verschillende opvattingen in het dorp van Heteren werden weerspiegeld in de raadsvergadering van 26 januari 2021. Daar sprak de gemeenteraad over een motie van de PvdA over het opnemen van een activiteitenveld in het plan Julianaweide (zie bijlage). https://portal.ibabs.eu/Document/DownloadPersonalFolderDocument/8a49f9cb-f58c-4728-a66b-97457251209b/100088368 Een meerderheid van CDA, Gemeentebelangen (GBO), VVD en GroenLinks stemde tegen dit idee. De overige partijen PvdA, Burgerbelangen (BOB), D66 en ChristenUnie (CU) waren voor.

Argumenten woningstichting Heteren

De woningstichting Heteren kocht een tijdje geleden de grond van de locatie van loon- en grondverzetbedrijf Gerritsen. Met de bedoeling om daar woningen te (laten) bouwen voor de inwoners van het Rijndorp. Het college van burgemeester en wethouders van Overbetuwe stemde in maart 2019 in met deze planontwikkeling. De woonstichting wil daar nu een plan realiseren met o.a. 23 sociale huurwoningen. De woonstichting wil geen vertraging van de plannen. En dreigde dat als de raad op 26 januari de motie zou aannemen, dat de woningstichting hun rol opnieuw zou moeten overwegen. Met misschien als uitkomst dat zij minder of geen sociale huurwoningen gaan bouwen. De woningstichting voert een aantal argumenten aan:

• direct omwonenden van het nieuwe plan en de huurdersvereniging zouden geen activiteitenveld op deze plek willen;
  • de betrokken ambtenaren van de gemeente zouden niet willen dat het groen in het plan op één plek wordt gecentreerd;
  • een sportveld zou thuishoren bij de voetbalvelden van SDOO (volgens visie op vitale sportparken);
  • in het geactualiseerde plan worden al minder woningengebouwd dan mogelijk is. Minder woningen maakt het plan financieel onhaalbaar;
  • een groot deel van de wensen van inwoners is meegenomen in het geactualiseerde plan;
  • de woningstichting komt met het plan tegemoet aan de prestatieafspraken met de gemeente voor het bouwen van woningen.

Wensen Dorpsraad Heteren en maatschapelijke organisaties

De Dorpsraad wijst op wat er door en met de inwoners van Heteren met elkaar is afgesproken en vastgelegd in het Dorpsontwikkelingsplan (DOP). Vanaf 2013 heeft de Dorpsraad meerdere keren het initiatief genomen voor overleg met de woningstichting. Met de bedoeling om elkaars wensen over toekomstige woningbouw te delen en met elkaar te spreken over maatschappelijk wensen in het dorp. De dorpsraad en de maatschappelijke organisaties vinden een veld van 15×50 meter evenwijdig aan de Flessestraat te klein en te smal. Ook zou de veiligheid van de kinderen in gevaar komen door de beoogde ligging vlak naast de Flessestraat. Verder zouden volgens de dorpsraad en de maatschappelijke organisaties de meeste huishoudens vlakbij het toekomstige plan het eens zijn met de aanleg van een groter activiteitenveld.

Men vindt een activiteitenveld bij het sportpark van SDOO niet passend. De locatie is te ver verwijderd van het dorp, namelijk 2,5 km. Daardoor is het geen alternatief voor kinderen van de scholen, kinderdagverblijf en peuterspeelzaal. Ook is de Bongerd de locatie waar het Oranje Comité jaarlijks de Koningsdag festiviteiten organiseert en is de Bongerd de thuisbasis van diverse verenigingen zoals volleybalvereniging Toesj. De maatschappelijke organisaties vragen een activiteiten- en evenementenveld van 30 bij 42 meter tegenover de ingang van de sporthal. Daar komen wonen, onderwijs, bewegen en cultuur samen in het dorp Heteren.

Oproep PvdA- fractie

Het is duidelijk dat woningstichting, college van burgemeester en wethouders enerzijds en maatschappelijke organisaties en Dorpsraad Heteren anderzijds flink van mening verschillen. Tijdens de behandeling van het onderwerp in de raad bleek dat de politieke partijen moeite hadden om naar elkaar te luisteren. Maar in Heteren zijn er op meer plekken voldoende mogelijkheden om woningen te bouwen. Een woonwijk gaat generaties lang mee. Laten we op zoek gaan naar ruimte om iets goeds te realiseren voor onze inwoners.

De PvdA roept woningstichting, college en maatschappelijke organisaties op om nog een keer de discussie met elkaar aan te gaan over het plan Julianaweide, voordat er een bestemmingsplan aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In die discussie kan worden gekeken naar andere vrijkomende locaties in Heteren en de rol van de woningstichting daar.

Ook de PvdA wil nieuwe, betaalbare woningen erbij in Heteren. Maar in de nieuwe wijken moet er ook voldoende aandacht zijn voor leefbaarheid, gezondheid, speel- en bewegingsruimte. Zeker als die woningen vlakbij een Brede school en zalencentrum komen te liggen. Dus in gesprek met elkaar. Hier ligt een flinke opdracht voor het college en de gemeenteraad.