DREESpenning voor 65-jarig lidmaatschap PvdA

9 mei 2024

Dreespenning voor 65-jarig lidmaatschap PvdA

Op 1 mei 2024, de Dag van de Arbeid, verrasten wij enkele leden van de PvdA met een bezoek. Onder hen Nolda en Leo van Manen uit Elst. Een echtpaar uit de ‘rode familie’ die beiden al 65 jaar lid zijn van de PvdA. Ongelooflijk hun trouw aan de ‘rode familie’. Nolda en Leo waren totaal verrast bij de uitreiking van de Dreespenning en de aandacht die dagblad ‘De Gelderlander aan hun verhaal wijdde. https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/leo-en-nolda-zijn-al-een-leven-lang-lid-van-de-rode-familie-en-daarvoor-krijgen-ze-een-speciale-beloning~a3a0090e/

Indrukkwekkende verhalen Nolda en Leo van Manen

Samen met bestuurslid Lia Stevens van de PvdA Overbetuwe mocht ik Nolda en Leo de Dreespenning uitreiken. Nog altijd vertellen zij graag over indrukwekkende belevenissen uit hun interessante leven. Uit eigen ervaring weten zij wat armoede doet met mensen. En daardoor waarderen zij nog meer de Nederlandse welvaartsstaat en de inzet van de PvdA om een einde te maken aan die ellendige armoede. Nolda en Leo hebben veel vrijwilligerswerk gedaan voor de Nivon. Dat is een vereniging voor groene en sociale vrijetijdsbesteding, die betaalbare en duurzame (vakantie)accomodaties midden in de natuur aanbiedt. Betaalbaar voor iedereen, dus ook voor de ‘gewone’ werknemers. Geen verrassing dat Nolda en Leo het samengaan van GroenLinks en PvdA volledig steunen.

Oud-wethouder Bob Taanman geëerd

Op dezelfde Dag van de Arbeid reikten wij drie jubilarisspelden uit aan partijgenoten die dit jaar 50 jaar lid zijn van de PvdA.

In Valburg was het onze eer om oud-wethouder BobTaanman een versiering op te spelden voor zijn 50-jarig lidmaatschap van onze sociaaldemocratische partij. Wij stoorden Bob in zijn middagslaapje, maar hij vond het een heel prettige verrassing. Samen haalden wij herinneringen op aan zijn tijd als wethouder in de oude gemeente Valburg. Vooral het multimodaal transportcentrum bij Valburg kostte hem veel tijd en energie. Hij is blij dat dit MTC er nooit is gekomen. En sprak zijn dankbaarheid uit voor de PvdA in Overbetuwe die ook na zijn pensionering bleef strijden tegen de komst van de Railterminal Gelderland. Bob Taanman was de eerste fractievoorzitter van de PvdA in de fusiegemeente Overbetuwe. Op 1 januari 2001 ontstond de gemeente Overbetuwe uit de samenvoeging van de gemeenten Elst, Heteren en Valburg. Bob Taanman vormde met Gerda de Boer-Mensink en Jan van Brandenburg de toenmalige PvdA-fractie.

Twee jubilarissen in Zetten, de heer Van Dijke en mevrouw Wenselaar-Utermark

In Zetten mochten we twee jubilarissen in het zonnetje zetten met hun 50-jarig lidmaatschap. De heer Van Dijke (hij moet de speld nog ontvangen) en mevrouw Wenselaar-Utermark ontvingen een dankbrief van Ester-Mirjam Sent, een mooi rode roos en iets puur lekkers om van te smullen. En natuurlijk ontvingen zij de toepasselijke speld, horend bij het 50 jaar lid zijn van de PvdA.

Dankwoord Nolda van Manen-Vriezen en Leo van Manen

Hieronder het dankwoord dat Nolda en Leo schreven aan de PvdA afdeling Overbetuwe en onze landelijke voorzitter Esther-Mirjam Sent.

Beste partijgenoten Elbert en Lia (Overbetuwe) en EstherMirjam Sent (landelijk),

Tot onze grote verrassing hadden jullie aangekondigd ons te willen bezoeken op woensdag 1 mei 2023 in ons huisje op de Wester Aam in Elst. Niet bijzonder spannend want voor ons was 1 mei lang geleden echt een dag van verzameld “links” in Arnhem waar wij geboren zijn. Nu wonen we al weer 20 jaar met veel plezier in Elst, één mei vieren krijgt maar op enkele plekken in ons Nederland de aandacht.

Nog niet doordrongen van het feit dat wij dit jaar 65 jaar PvdA-lid zouden zijn keken wij uit naar jullie komst.

De spanning liep op toen, reeds een uur vóór de met jullie afgesproken tijd, de voordeurbel ging en iemand van de Gelderlander zich melde waarvan ik dacht dat hij mij een abonnement wilde verkopen maar dat bleek al snel te gaan over een stukje in de krant. Na een paar minuten begon hij spontaan vragen te stellen over wanneer en waardoor werd jullie lid van de PvdA, het antwoord was niet zo moeilijk want Nolda en ik trouwden in 1960 en weten ons goed te herinneren dat we al een jaar eerder lid werden van de PvdA en meer andere leden van de toenmalige “Rode Familie”. (Dat waren er nog al wat, Arbeiders Jeugd Centrale; Het IvAO/Nivon; VARA; Het Vrije Volk; Centrale Arbeiders Verzekeringsbank en meer)

Een prettig gesprek met veel vervolgvragen, dat werd ondertussen onderbroken door de komst van Elbert en Lia en dat maakte duidelijk dat er toch iets bijzonders ging plaats vinden door het uitreiken van de (Willem-)Drees penning. Tot onze schande wisten Nolda en ik geen van beiden van het bestaan van deze zeer fraaie Penning. Maar als er één PvdA voorman is waarop wij al 65 jaar met “groeiende” trots aan terugdenken is dat Drees. Het is niet we het gevoel hebben een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de successen van de sociaaldemocratie maar we hoorden wel bij de “rode familie” en staken onze vrijwilligers werkzaamheden voornamelijk in het “Nivon” die ook uitgaat van de sociaal-democratische maatschappijvorm  en dat ook in haar statuten heeft opgenomen en 100 jaar geleden is ontstaan op initiatief van de SDAP en vakbeweging.

Het leverde een mooi artikel met foto in de Gelderlander op waarop wij op verschillende plekken leuke reacties ontvingen.

Dank jullie zeer voor de bloemen en versnaperingen en Est-Mirjam voor de lieve brief over de uitreiking van de Dreespenning.

Het was fijn om ons 65 jarig jubileum met jullie te kunnen delen.

Met vriendelijke groeten,

Nolda en Leo van Manen

De brief van onze voorzitter Esther-Mirjam Sent

Beste mijnheer Van Manen, beste Leo, Beste mevrouw Van Manen-Vriezen, beste Nolda,

Je bent maar liefst 65 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Graag wil ik je feliciteren met deze buitengewone mijlpaal en bedanken voor je jarenlange steun aan onze partij.

Dankzij de inzet, solidariteit en toewijding van leden is de PvdA in staat om onze sociaaldemocratische idealen te verwezenlijken. Als ledenvereniging van gelijkgestemden komen we krachtig op voor kwetsbare groepen en een eerlijke verdeling van welvaart. Samen hebben we ons al die jaren ingezet voor gelijke kansen, een fatsoenlijk bestaan voor iedereen en het beschermen van onze natuur. We zijn je zeer dankbaar voor je bijdrage daaraan.

Om je te feliciteren met dit bijzondere jubileum geef ik je met veel plezier de Dreespenning van de Partij van de Arbeid. Deze onderscheiding voor leden van het eerste uur is er één die wij uiterst zelden uitreiken.

Ook in deze tijd hebben we elkaar nodig om verandering mogelijk te maken. Ik hoop te mogen blijven rekenen op je steun. Laten we ook in de toekomst samen opkomen voor de idealen die ons binden.

Met hartelijke groet,

pastedGraphic.png