Rood voor ogen

13 maart 2022

Rood voor ogen

Rood voor ogen. Zaterdag 12 maart, de laatste zaterdag voor de verkiezingsdag van woensdag 16 maart, zag het de mensen in Overbetuwe rood voor ogen. Onmogelijk om de actieve PvdA’ers niet op te merken. Ze waren heel goed zichtbaar. Complimenten voor jullie allemaal! We voerden leuke en minder leuke gesprekken in Heteren, Driel en Elst. Dat betekent dat er nog volop kansen zijn dat we een beter resultaat halen als vier jaar geleden. Toen kwamen er twee PvdA’ers in de gemeenteraad. Nu zetten we in op drie PvdA’ers in de raad en deelname aan het college.

Oekraïnse vlag gehesen door burgemeester

Maar de dag startte op het gemeentehuis in Elst door samen stil te staan bij de oorlog in de Oekraïne. Er was gelegenheid voor alle inwoners, in het bijzonder inwoners met een Oekraïense en/of Russische achtergrond, om samen te komen, gevoelens te delen en met elkaar in gesprek te gaan. Ook lokale organisaties die hulp verlenen of plannen daarvoor hebben, waren van harte welkom. Vluchtelingenwerk en Forte Welzijn, vrijwilligers uit onze dorpen, vertegenwoordigers van kerkgenootschappen, ze waren allemaal aanwezig. Burgemeester Patricia Hoytink-Roubos hees voor het gemeentehuis de vlag van Oekraïne.

Het initiatief voor dit initiatief kwam van Eurocities, de Europese koepelvereniging van Steden en wordt ondersteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Genootschap van Burgemeesters. Heel fijn dat ook Overbetuwe en onze burgemeester hun meeleven met de oorlog in Oekraïne op deze manier lieten zien.

Campagne door de dorpen

Na de bijeenkomst op het gemeentehuis was het tijd om de dorpen in te gaan. We begonnen in Heteren waar het Hart van het dorp steeds meer zichtbaar wordt. De folders van de PvdA vulden de brievenbussen. Onderweg werd gesproken met de inwoners van het dorp, die best het nodige met ons te delen hadden. Zoals over de plannen voor een activiteitenveldje bij het Plan Julianaweide (voormalige terrein Gerritsen). De PvdA steunt de plannen van inwoners, maatschappelijke organisaties en de ouders van kinderen van de Brede School voor woningbouw en het activiteitenveldje. Andere partijen zoals CDA en GroenLinks willen een kleiner speelveld aanleggen evenwijdig aan de gevaarlijke Flessestraat.

In Driel spraken we met een inwoner die erg actief is in vrijwilligersorganisatie ‘Helpende Handen’. Ze was zo aardig ons van een heerlijk bakkie koffie te voorzien op de zitjes in haar voortuin. Op het Polenplein in Driel, toch het ‘Plein van de Vrijheid’,  spraken we enkele inwoners die niet wilden gaan stemmen. Of die een duidelijke voorkeur uitspraken voor partijen die geen oplossingen bieden en mensen tegen elkaar opzetten. Precies het tegenovergestelde van wat vrijheid en democratie mensen wil bieden. Gelukkig spraken we ook inwoners die wel gaan stemmen en onze vrijheid met de daarbij horende verschillen weten te waarderen.

In Elst zag het de mensen niet alleen rood voor ogen, maar ook wit, groen en oranje. Bijna alle politieke partijen lieten zich van hun fleurigste kant zien om onze inwoners naar de stembus te laten gaan. Een groot recht, maak daar dan ook gebruik van! Het oranje zonnetje werkte ook mee om er een mooi en passend kleurenfestival van te maken. Een waar feest van de democratie.

Onze oproep mag helder zijn. Ga stemmen. Stem sociaal kies PvdA!