PvdA wil noodopvang asielzoekers

1 november 2021

Mailberichten inwoners

PvdA wil noodopvang asielzoekers. Regelmatig ontvang ik mailberichten van inwoners. Zij vragen dan aandacht voor iets wat speelt in hun straat, buurt, dorp of in de wereld. Deze week onving ik een vraag over een actueel en dringend onderwerp: een tekort aan opvangplaatsen voor asielzoekers in Nederland. De schrijver van het bericht wenst dat de gemeente Overbetuwe gehoor geeft aan de oproep van de landelijke overheid en de provincies om zo spoedig mogelijk locaties voor extra opvangplekken te realiseren. Het plezierige aan het bericht is dat de schrijver ook concrete mogelijkheden aanreikt om in actie te komen. En daarmee hulp te bieden aan de asielzoekers en aan medewerkers die in de overvolle AZC’s en opvanglocaties elders in Nederland hun werk doen. De schrijver spoort de gemeente aan om snel een besluit te nemen. Dat is ook de oproep van het kabinet. In het bericht verwijst de schrijver naar de interactievisie van de gemeente Overbetuwe. Een gemeente, die samenlevingsgericht, communicatief en betrouwbaar! wil zijn en die een grondhouding heeft van ‘Ja, mits’ in plaats van ‘Nee, tenzij.’ De schrijvende inwoner hoopt van harte dat het hier gaat om een houding die de gemeente daadwerkelijk naleeft. Uit gesprekken met andere inwoners van Overbetuwe weet de schrijver, dat de behoefte om bij te dragen aan oplossingen door veel inwoners van onze gemeente gedeeld wordt. En tenslotte sluit de inwoner het bericht door te vragen, kan de PvdA hierbij een rol spelen?

Zeker komt de PvdA in actie

Natuurlijk kan de PvdA een rol spelen. Het is absurd en ongehoord dat Nederland in deze situatie is terechtgekomen. Maar wijzen naar mogelijke schuldigen helpt niet. We moeten nu in actie komen om deze Nederland onwaardige situatie te verbeteren en mensen te helpen. Om die reden komt de PvdA in de eerstvolgende raadsvergadering van 9 november in actie door de raad om een uitspraak te vragen. Met als doel om te kijken welke plekken en gebouwen in Overbetuwe geschikt zijn om noodopvang voor asielzoekers te organiseren. Dat Overbetuwe noodopvang kan bieden, hebben we al eerder laten zien, voor het laatst in de Kerstperiode van 2015 toen de nood ook hoog was. De motie gaan we indienen samen met andere partijen in de raad. En we hopen dat uiteindelijk alle politieke partijen de motie gaan steunen.

Tekst van de motie

De tekst van de motie luidt als volgt:

De ondergetekende, lid van de raad van de gemeente Overbetuwe,

Constaterende dat:

1. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) een dringend tekort heeft aan opvangcapaciteit;
  2. Alle reguliere locaties én noodopvanglocaties (meer dan) de maximale capaciteit hebben bereikt, waardoor mensen noodgedwongen op de grond of op stoelen moeten slapen;
  3. Met name de druk op de aanmeldlocatie in Ter Apel enorm is;
  4. Er per 1 november minimaal 4.000 extra opvangplekken nodig zijn.

Overwegende dat

1. Door de druk op de opvanglocaties de leefbaarheid niet meer gegarandeerd kan worden en er inhumane situaties ontstaan;
  2. Overbetuwe als gemeente solidair wil zijn met de inwoners van Ter Apel en de mensen die bescherming zoeken;
  3. Overbetuwe net als andere gemeenten zijn steentje wil bijdragen aan de veilige en humane (nood)opvang van statushouders en/of asielzoekers;

Verzoekt het college om:

1. Te inventariseren welke plekken en gebouwen in de gemeente geschikt zijn om noodopvang voor statushouders en/of asielzoekers te organiseren, waarvan de grootte passend is in en bij de lokale omgeving;
  2. Als uit de inventarisatie blijkt dat er geschikte plekken zijn, deze in samenspraak met inwoners, raad en het COA zo spoedig mogelijk in te richten voor de noodopvang van statushouders en/of asielzoekers;
  3. Gezien de urgentie van het probleem de raad hier uiterlijk 15 december 2021 over te informeren;
  4. Gemeente en inwoners eerder hebben laten zien dat Overbetuwe noodopvang van asielzoekers op korte termijn en geslaagd kan realiseren;

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening:

PvdA Overbetuwe

Sociale media en tjeenkwillinken

PvdA wil noodopvang asielzoekers. Jullie hulp om deze motie aangenomen te krijgen is erg welkom. Verspreid dit bericht via de sociale media en vraag om steun voor de motie door inwoners van Overbetuwe, maatschappelijke organisaties, waaronder de kerkgenootschappen en alle politieke partijen in de gemeenteraad. Het is het minste dat we kunnen doen. En ik hoop hiermee dat de schrijver van het bericht weet dat de PvdA echt doet wat de gemeente wil zijn: samenlevingsgericht, communicatief en betrouwbaar. En vooral solidair met hen die steun nodig hebben. Om dat te bereiken gaan we zeker tjeenkwillinken, dat wil zeggen politieke vertrouwenskloven overbruggen binnen de gemeenteraad van Overbetuwe. Alles om het doel te bereiken: mensen in nood een tijdelijk veilig en welkom onderkomen bieden in Overbetuwe.