Rode Rakkers winnen bijna pubquiz4Ambon

2 maart 2020

Pubquiz levert 600 euro extra op voor de Molukken.

Samen antwoorden vinden op vragen. Korte muziekfragmenten horen, op luide toon meezingen en ondertussen proberen op te schrijven welke artiest het ook alweer was, die dat lied zong. En natuurlijk ook stiekem proberen te winnen van de andere deelnemende teams. Elk middel werd ingezet voor de winst, tijdens de pubquiz voor AMBON op vrijdagavond 28 februari in het gebouw van de Stichting Maluku aan de Reijersstraat in Elst. Ook een team ‘Rode Rakkers’ van de PvdA deed mee. Lia Stevens, Max Krabbendam, Cécile de Boer, Frank van Rooijen en Marion Saedt gaven blijk van hun grote inzet en kennis.

Bijdrage gemeente Overbetuwe

De pubquiz was een idee van Overbetuwe4Ambon en Elst helpt de Molukken. Twee organisaties, die onmiddellijk in actie kwamen na de weigering van de gemeenteraad in Overbetuwe om 10.000 euro beschikbaar te stellen voor de slachtoffers van de aardbeving op de Molukken. Eind februari deelde het college van burgemeester en wethouders mee, dat Overbetuwe toch een bedrag van 13.623 euro gaat overmaken.

De pubquiz4Ambon leverde bijna 600 euro op voor het goede doel.

Kennisvragen pubquiz4Ambon

In de pubquiz werd de algemene kennis van de deelnemers op de proef gesteld. Ook waren er vragen over de geschiedenis van de Molukkers in Nederland. Wanneer en met hoeveel mensen kwamen zij in ons land aan? De deelnemers en de Rode Rakkers hadden er duidelijk veel schik in. Het was soms lastig om de precieze tekst van de liedjes mee te zingen, maar dat verhoogde alleen de pret.

De muziekvragen liepen uiteen van Corry en de Rekels met ‘Huilen is voor jou te laat’ tot Soft Cell met ‘Tainted Love’. En via de muziekfragmenten moesten de deelnemers een mystery guest vinden. Dat was een makkie voor een aantal teams, die al snel de naam van ‘Vader Abraham’ achterhaalden via aanwijzingen over de smurfen, een treinstation in Elst (sinds 1879) en andere bekende Nederlanders met als voornaam Pierre. Vanzelfsprekend wisten de Rode Rakkers hun plaatsgenoot Pierre Kartener te ontmaskeren als de ‘mystery guest’. Het team eindigde op een zeer verdienstelijke tweede plaats, één punt achter de winnaars. En zij wonnen hiermee een leuke filmbon bij theater ‘De Kik’.

Overige activiteiten

Na de pubquiz organiseren Overbetuwe4Ambon en Elst helpt de Molukken op zondag 8 maart een jeugdtoernooi samen met de voetbalverenigingen Spero en Elistha op sportpark De Pas. Ook vindt nog een veiling plaats van gesigneerde voetbalshirts en wedstrijdballen. Tot slot komt er ook nog een fundraisingdiner, waarvoor alle inwoners van Overbetuwe tegen betaling een tafel kunnen reserveren.

De opbrengst van alle acties gaat naar de opbouw van de Molukken na de aardbevingen daar. Overbetuwe kent een flinke Molukse gemeenschap. Met de acties en de toegezegde bijdrage van de gemeente hopen de organisaties een nuttige bijdrage te leveren voor de mensen op de Molukken. En daarmee ook aan de inwoners van Overbetuwe, die daar hun familie en vrienden hebben.