Petitie inwoners Heteren voor activiteitenveldje

9 maart 2022

Petitie inwoners

Vandaag 8 maart nam raadslid Cécile de Boer in de bibliotheek een petitie in ontvangst van ouders van de Brede School in Heteren. De ouders pleiten net zoals de Dorpsraad Heteren voor een activiteitenveldje in het Plan Julianaweide (oude terrein Gerritsen). Het is erg onzeker of het activiteitenveldje er komt. Woonstichting Heteren en enkele politieke partijen vinden het veldje niet passend en houden vast aan een kleiner langgerekter veld onmiddellijk langs de Flessestraat.

Maatschappelijke organisaties en dorpsraad willen wat anders

De Dorpsraad Heteren vindt dat rond het plan Julianaweide in de politiek een oude en traditionele bestuurscultuur de boventoon voert. Zij vinden het niet meer van deze tijd om je zin door te drukken zonder te luisteren naar de inwoners van het dorp. Die manier van handelen herkent de PvdA.

Rond het plan is jarenlang onderhandeld over de grond. Het duurde jaren voordat de woningstichting van het college de prioritering kreeg voor het project. De wens van maatschappelijke organisaties in Heteren voor het activteitenveldje was al vele jaren bekend bij alle betrokken partijen. De PvdA heeft al in 2019 een Ronde Tafel Gesprek georganiseerd. Daarbij zaten alle partijen aan tafel, de woningstichting, omwonenden en de Dorpsraad Heteren. Het college en de woningstichting hebben echter lange tijd geen serieuze optie met het gewenste veldje uitgewerkt.  Alle aangedragen constructieve oplossingsrichtingen werden opzij geschoven.

Wat moet er gebeuren?

De hoop van de ouders, de dorpsraad en de maatschappelijke organisaties is erop gevestigd dat de nieuwe raad breder wil kijken dan alleen naar dit stukje Heteren. Zij hebben inmiddels een eigen plan laten uitwerken. Ook zij willen dat er in Heteren woningen gebouwd worden in plan Julianaweide. En zijn bereid tot een gesprek met omwonenden. De dorpsraad wil een verbindende rol pakken met als doel realisering van het zo gewenste activiteitenveldje. De PvdA steunt hen van harte en zal zich ook inzetten om deze dorpswens van Heteren zo snel mogelijk uit te voeren. De handtekeningen van de ouders dragen hier zeker aan bij.