Idealen Joop den Uyl in daden omzetten

Door Elbert Elbers op 9 augustus 2019

Joop den Uyl honderd jaar

Vandaag, 9 augustus 2019, zou Joop den Uyl honderd jaar oud zijn geworden. ‘De Volkskrant’ wijdt een artikel aan hem. En dat artikel raakt me. Joop den Uyl is na de Tweede Wereldoorlog lang de onbetwiste leider van de Partij van de Arbeid geweest. Hij heeft ervoor gezorgd, dat ik als tiener belangstelling kreeg voor de politiek. En me uiteindelijk ook heb aangemeld voor de lokale PvdA. Eerst in de gemeente Heteren en nu als fractievoorzitter in de gemeente Overbetuwe. Met als doel om de idealen van Joop den Uyl in daden om te zetten.

Spreiding van inkomen, kennis en macht

Ik ken Joop den Uyl vooral als hartstochtelijk vertolker van de belangrijkste opdracht voor de sociaal-democratie: de spreiding van inkomen, kennis en macht. Volkshuisvesting, het openbaar vervoer en de toegang tot het hoger onderwijs waren belangrijk voor de kwaliteit van het bestaan. Den Uyl koos voor selectieve groei: het resultaat van ‘een bewust ordeningsproces’, dat ook vanwege milieubehoud geboden was. Democratisch getoetste gemeenschapsbeslissingen moesten de richting van de economische ontwikkeling bepalen. ‘Wat ons in eigen land en elders vooral bedreigt is niet dat er in conservatieve of kapitalistische richting wordt gestuurd, maar dat in het geheel niet wordt gestuurd (…) dat onder de wattendeken van de sussende bezweringen het politiek bewustzijn wordt verdoofd.’

Kern van politiek handelen

Deze gedachten van Den Uyl zouden de kern moeten zijn van het politieke handelen van de PvdA. Landelijk, maar ook lokaal, ook in Overbetuwe. Nog altijd is spreiding van inkomen, kennis en macht noodzakelijk. Jongeren moeten een goede opleiding kunnen volgen. Het zelf kunnen inschatten welke informatie klopt en wat onzin is, moet door het onderwijs worden gestimuleerd. Nog steeds nemen te vaak witte, vijftigplus mannen leidinggevende posities in. Dat zien we bij bedrijven en ook bij de overheid. Het inkomen van ‘gewone’ werknemers stijgt nog altjd minder snel als het inkomen van bestuurders. Nog steeds geldt vaak: hoe hoger het inkomen, des te beter de gezondheid.

Verkiezingsprogramma leidraad voor handelen PvdA in Overbetuwe

Joop den Uyl heeft ons de weg laten zien. In Overbetuwe hebben wij, sociaal-democraten, nog veel te doen. Dat geldt op het gebied van wonen, zorg, welzijn, inkomen en duurzaamheid. Ons verkiezingsprogramma is daarbij een prima leidraad.

Wonen

Hoe zorgen we ervoor dat voldoende betaalbare woningen beschikbaar komen voor onze inwoners? Wij willen terug naar een evenwichtig en eerlijk woonbeleid, met voldoende sociale woningen, betaalbaar en van voldoende kwaliteit. De PvdA wil woonstichtingen weer de kans geven om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. En wij hanteren bij het bepalen van de woonbehoefte per dorp het uitgangspunt: 1/3 deel koopwoningen, 1/3 deel middel dure huurwoningen (700 tot 1000 euro) en 1/3 deel sociale huurwoningen (tot 700 euro).

Zorg en welzijn

Je economische positie bepaalt steeds meer je gezondheid. In de zorg is het uitgangspunt van de PvdA dat deze dichtbij, toegankelijk, beschikbaar, betaalbaar en aanwezig moet zijn. Mensen moeten vanuit vertrouwen een beroep kunnen doen op de zorg. En de gemeente Overbetuwe moet haar verantwoordelijkheid hierin nemen. Vragers van zorg zijn de klanten, niet de huidige aanbieders van zorg, hoe belangrijk hun kennis en ervaring ook is.

Werk en inkomen

Werk staat bij de PvdA voorop. Goed werk en een fatsoenlijk loon zijn en blijven onze uitgangspunten. Maar ook zonder een betaalde baan moeten mensen op andere manieren volwaardig mee kunnen doen aan onze Overbetuwse samenleving. De PvdA is voorstander van het experimenteren met vormen van een basisinkomen of sociale bijstand. We bestrijden de gevolgen van kansenongelijkheid. Wij willen nadrukkelijk investeren in wat ons bindt en zoeken dat in de kracht van de mensen, waar nodig met de steun van de lokale overheid. De PvdA strijdt voor een lokale samenleving die verbonden is en waar mensen naar elkaar omkijken. Een lokale samenleving, waarin je erop kunt vertrouwen dat iedereen gelijk behandeld wordt, en er gelijke rechten en kansen zijn. En waarin verheffing, ontplooiing, emancipatie en zeggenschap van inwoners geen vieze woorden zijn.

Duurzaamheid

Hoe geven wij in Overbetuwe sturing aan de energietransitie? Pakken wij als overheid de regie of laten we ons leiden door de belangen van grote investeerders. De PvdA Overbetuwe wil een lokale klimaatagenda met concrete doelen voor de verduurzaming van woningen, bedrijven(terreinen), (overheids) gebouwen en onderwijs- en zorginstellingen. En wil de totstandkoming van energiecoöperaties stimuleren, waarin bewoners gezamenlijk energie gaan opwekken. De toegang tot dit type coöperaties en initiatieven moet ook geborgd zijn voor mensen, die niet direct zelf een investeringsbedrag op tafel kunnen leggen. Wij willen extra windmolens plaatsen op het grondgebied van onze gemeente langs de snelwegen A-15 en A-50.

Kortom genoeg te doen om  de idealen van Joop den Uyl in daden om te zetten. Juist ook in Overbetuwe.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de