Etiënne Baart, oud-wethouder PvdA Heteren, overleden

Door Elbert Elbers op 8 augustus 2021

Etiënne Baart, oud-wethouder PvdA Heteren, overleden

Op donderdag 5 augustus j.l. overleed Etiënne Baart, oud-wethouder voor de PvdA in Heteren. Etiënne is 95 jaar geworden. Geboren op 18 mei 1926 in het Belgische De Klinge, opgegroeid in de provincie Zeeland. Gewerkt aan de Wageningen University & Research en lang politiek actief geweest in de voormalige gemeente Heteren. In 2001 fuseerden de toenmalige gemeenten Elst, Heteren en Valburg tot de huidige gemeente Overbetuwe. Etiënne Baart werd in Heteren wethouder namens de PvdA in een college met het CDA.

Rustige en vasthoudende man

Zelf ken ik Etiënne als een erudiete man, die als hij eenmaal een mening had gevormd, daar moeilijk van af te brengen was. Hij was geen feestnummer, het was een man met droge humor. Hij observeerde zijn omgeving goed en koos dan een route om zijn doelen te bereiken. Als een echte sociaal-democraat probeerde hij in een conservatieve politieke omgeving meer (financiële) zekerheid te bewerkstelligen voor de inwoners van Heteren, Randwijk en Driel (de drie dorpen die tot 2001 de gemeente Heteren vormden). Hij probeerde mensen een betere uitgangspositie te geven, zodat zij in staat zouden zijn om de hen geboden kansen met twee handen aan te pakken.

Een familieman

Etiënne heeft een lang en bewogen huwelijk gehad met Lizette Baart- Mannens. In het dorp Heteren zag je hen vaak samen door het dorp rijden en wandelen. Als je een gesprek met hen aanging, dan wist je dat je wel even bezig was. Lizette en Etiënne hielden allebei van een uitvoerig gesprek. Dan kwamen altijd verhalen over de kinderen en het leven vroeger in Zeeland. En ook hoe blij ze waren met hun eigen stek in Heteren. Tot hun grote verdriet verloren zij één van hun kinderen. Een paar jaar geleden overleed ook Lizette en dat maakte het leven voor Etiënne moeilijk.

Afscheid van Etiënne Baart

Op maandag 9 en dinsdag 10 augustus kan er tussen 17.00 en 17.30uur afscheid worden genomen van Etiënne. Hij is thuis op de Elzenpas 11 in Heteren. De PvdA Overbetuwe herdenkt Etiënne Baart als een gedreven sociaal-democraat. Wij danken hem en zijn familie voor alles wat hij voor de inwoners van onze gemeente heeft gedaan en bereikt. En wij eren hem op deze plek met het citeren van het strijdlied van onze beweging, De Internationale.

De Internationale

Ontwaakt! Verworpenen der Aard

Ontwaakt! verdoemd in hong’ren sfeer

Reed’lijk willen stroomt over de Aarde

en die stroom rijst al meer en meer

Sterft, gij oude vormen en gedachten

Slaaf geboorten, ontwaakt! ontwaakt!

De wereld steunt op nieuwe krachten

begeert heeft ons aangeraakt.

Makkers! ten laatste male

tot de strijd ons geschaard

en de Internationale

zal morgen heersen op Aard’

Makkers! ten laatste male

tot de strijd ons geschaard

en de Internationale

zal morgen heersen op Aard’.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de