Duurzame milieustraten

Door Elbert Elbers op 29 oktober 2019

Vrijdag 25 oktober heb ik met enkele raadsleden en wethouder Dimitri Horsthuis een tweetal milieustraten bezocht. Oss en Nijmegen beschikken over moderne milieustraten. Ook de gemeente Overbetuwe wil beschikken over een duurzame en overzichtelijke milieustraat.

Waarom wil de PvdA Overbetuwe een moderne milieustraat?

Een moderne milieustraat is noodzakelijk om doelstellingen over hergebruik van huishoudelijk afval te realiseren.  Inwoners moeten de te scheiden afvalcomponenten op een veilige en milieuvriendelijke manier kunnen afgeven. En de milieustraat moet voorbereid zijn op de toekomst. Er moet voldoende ruimte zijn om groei van bezoekers en toename van de te scheiden afvalcomponenten op te vangen. Afval moet grondstof worden.

Dienstverlening aan inwoners is van belang bij de beoordeling van de milieustraat. Vertaald naar criteria zijn dit een aanvaardbare rijafstand, voldoende ruime openingstijden en gebruiksgemak.

Wat viel op in milieustraten Oss en Nijmegen

Het eerste wat opviel aan de milieustraten in Oss en Nijmegen is het gebruiksgemak voor de inwoners. Het is heel overzichtelijk waar je welk afval kunt afgeven. Er zijn duidelijke rijroutes en er is voldoende ruimte om te parkeren voor de containers zonder te zorgen voor opstoppingen. Het afrekenen gaat snel en makkelijk.

In Oss heeft de gemeente een duurzaamheidsplein ingericht met een milieustraat en een kringloopwinkel. Inwoners kunnen spullen afgeven en er wordt gekeken welke daarvan meteen in de winkel kunnen. Kan dat niet, dan worden spullen verder gescheiden, zodat verwerking of hergebruik van materialen makkelijker is. Er is een grote inzameling van textiel, waar de inwoners veel gebruik van maken. In de winkel en bij de sortering werken veel inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, die zo op een prima werkplek terecht kunnen.

Hoe krijgen we een duurzame milieustraat in Overbetuwe?

Op dit moment is het college bezig met een onderzoek om te kijken hoe onze gemeente de huidige milieustraten kan moderniseren. Dit onderzoek is nodig geworden, omdat de milieustraat in Elst niet voldoet aan de geldende normen van de Omgevingsdienst (ODRA). De PvdA wil dat het college enkele scenario’s aan de raad gaat voorleggen:

1. We houden de huidige milieustraten open en gaan deze toekomstbestendig maken. Dit houdt in dat er aanpassingen nodig zijn in de huidige inrichting.
  2. Beide huidige milieustraten worden gesloten en er komt een nieuwe milieustraat op een passende en goed bereikbare locatie.
  3. Ook het op hoofdlijnen uitwerken van voorwaarden voor uitbesteding en een marktverkenning moeten onderdeel uitmaken van het onderzoek. En bij uitvoering van beheer en exploitatie door een derde wordt onderscheid gemaakt in uitbesteding aan een marktpartij, of een regiebedrijf van gemeenten, zoals bijvoorbeeld DAR (Nijmegen en omgeving).

De PvdA wil dat alle opties worden bekeken. Dit kan betekenen dat de milieustraten in Andelst en Elst sluiten. Een nieuwe locatie is voor ons zeker bespreekbaar. Het college zal wel goed inzichtelijk moeten maken welke kosten dit voor de gemeente en voor de inwoners met zich zal brengen. De PvdA vindt dat de gemeente een belangrijke verantwoordelijkheid heeft voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Het heeft onze voorkeur om deze verantwoordelijkheid samen op te pakken met andere gemeenten. Hierdoor kan de gemeente zelf duurzame keuzes maken en zijn we niet overgeleverd aan de markt.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de