Activiteiten raadslid

Door Elbert Elbers op 25 oktober 2022

Activiteiten raadslid

Tijd om eens wat activiteiten van een raadslid te belichten. Elke week stromen uitnodigingen binnen bij een raadslid. Waar ga je naartoe? Voor een gesprek met een inwoner, een vereniging, een ondernemer, een dorpsraad of een politicus van een andere partij. Hieronder belicht ik vier activiteiten:

1. verkeersveiligheid in Oosterhout

Op donderdagochtend 29 september 2022 organiseerde de dorpsraad Oosterhout een actie om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid op de Oosterhoutsestraat. Auto’s rijden daar met grote snelheid van en naar de Griftdijk om richting Nijmegen of Elst te rijden. Een heel brede straat die uitnodigt om veel te hard rijden. En dat gebeurt dan ook. Scholieren deelden een verkeersmagazine uit aan de autoforensen. De wijkagent was aanwezig om alles in goede banen te leiden. De meeste chauffeurs namen gas terug en spraken vriendelijk met de schoolkinderen door de geopende autoraam. Een enkeling reed stug door en liet de kinderen zien wat hufterig rijgedrag is. ’s Ochtends om half acht was uw raadslid daarbij aanwezig. Samen met vertegenwoordigers van bijna alle politieke partijen. Uitstekend georganiseerd door de dorpsraad, basisschool, inwoners en wijkagent. Nu nog een veiligere inrichting van de straat. Dat willen de inwoners van Oosterhout. Gelijk hebben ze.

2. prestatieafspraken woningbouw

Woensdagavond 12 oktober 2022 was uw raadslid welkom bij de wooncorporaties die in de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe actief zijn. Dan gaat het om woonstichting Valburg, woningstichting Heteren, woonstichting Gendt, Vivare en Waardwonen. Alle politieke fracties uit beide gemeenten waren uitgenodigd en ook aanwezig. Prettig om kennis te maken met iedereen die bezig is met wonen in onze dorpen. Er werden nieuwtjes uitgewisseld over de aantallen te bouwen woningen, het aantal betaalbare woningen en hoe de wooncorporaties bezig zijn met het verduurzamen van de woningen. Meest opvallende mededeling was wel dat de wooncorporaties op korte termijn een groot aantalbetaalbare woningen willen bouwen. De gemeenten Lingewaard en Overbetuwe vragen om veel minder woningen. Dit is zeker een aandachtspunt voor de PvdA. Wij zullen ons college opdragen om meer betaalbare woningen te gaan bouwen. En dan bedoelen we geen woningen van € 385.000.

3. gesprek met wethouder

Ook een noodzakelijke acitivteit van een raadslid. Om iets voor elkaar te krijgen is het verstandig om regelmatig te spreken met de burgemeester en de vijf wethouders die Overbetuwe rijk is. Dat kun je doen op de ingeplande Politieke Avonden. Je kunt ook een afspraak maken om eens een kopje thee met elkaar te drinken. Dinsdag 18 oktober sprak ik met één van de wethouders. Gewoon over alles wat ons bezighoudt, hoe we de politiek zijn ingerold en wat we belangrijk vinden om te bereiken. Nuttig en gezellig tegelijk. Met dit soort gesprekken begrijpt een wethouder beter waarom je iets belangrijk vindt en ervoor kiest om voor een onderwerp aandacht te vragen. En zelf kun je opmerkingen van een wethouder ook beter plaatsen zonder dat je het altijd daarmee eens hoeft te zijn. Verschil van mening mag. Maar je moet wel proberen om samen tot iets te komen.

4. Kinderen basisschool Esdoorn op bezoek

Het hele leven is politiek. En dat begint al op heel jonge leeftijd. Hoe belangrijk is het om onze knderen te vertellen dat politiek ertoe doet. Kies je voor veel groen in een wijk, kies je voor een voetbalveldje in je straat of voor een straat waarin auto’s de baas zijn? Donderdag 13 oktober kwamen de groepn 6, 7 en 8 van basisschool de Esdoorn uit Elst op bezoek in het gemeentehuis. Een vriendelijke ambtenaar vertelde wat er bij de balies in het gemeentehuis gebeurt. De griffier gaf met hulp van een quiz uitleg over wat de gemeenteraad doet. En de knderen hoorden dat ze vanaf 14 jaar al op de kieslijst van een politieke partij mogen staan. In kleine groepjes stelden de kinderen van allerlei vragen aan de aanwezige raadsleden. Wat is er leuk aan politiek, hoeveel verdien je ermee en wat wil je bereiken? Hoe voer je het beste campagne en waarom zouden mensen op jou stemmen? Enthousiaste vragen van jonge mensen waarvan er één zei dat hij later burgemeester zou worden. Heerlijke ambitie! En mooi om onze jeugd op deze manier te ontmoeten.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de