74ste Polenherdenking in Driel

22 september 2018

Zaterdagmiddag 22 september vond in Driel de 74ste herdenking plaats van de luchtlandingsoperatie Market Garden. De Poolse ambassadeur sprak in vloeiend Nederlands zijn dank uit voor de jarenlange bijzondere band tussen Driel en zijn land Polen. Burgemeester Toon van Asseldonk noemde in zijn toespraak de bewonderenswaardige inzet van militairen, die zich in voor hen vaak onbekende landen inzetten voor vrede en veiligheid. Ook vrouwen en mannen uit Driel zijn naar het buitenland uitgezonden met flinke gevolgen voor hun eigen leven.

Op 17 september 1944 begon de luchtlandingsoperatie Market Garden. Drie divisies met Amerikaanse, Engelse en Poolse parachutisten zouden achter de Duitse linies gedropt worden. Hun opdracht was wegen en bruggen te bezetten tussen de frontlinie en de stad Arnhem en daarmee voor de grondtroepen de weg over de Rijn vrij te maken. De gehele operatie zou twee dagen duren. De slag om Arnhem duurde negen dagen en eindigde met de laatste Duitse overwinning van de Tweede Wereldoorlog.

De Drielse gemeenschap is sinds september 1944 nauw verbonden met de geschiedenis van de 1st Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade. Op verschillende plekken komt dit tot uitdrukking. Het Polenplein, het Sosabowskiplein, de Casimirstraat, de 2 monumenten op het Polenplein, een boom in de tuin van de Cunerahof en nog diverse andere plekken in het dorp of directe omgeving. Ook de kleuren van de kleding van de voetbalclub RKSV Driel dragen de kleuren van de Poolse vlag met op het shirt een embleem van een parachutist.
De jaarlijkse herdenking in september van de Operatie Market Garden is een markant moment voor de inwoners van Driel. Vanzelfsprekend waren de raadsleden van de PvdA bij de ingetogen herdenking aanwezig. De 75ste herdenking in 2019 zal opnieuw bijzonder worden.