1500 euro per jaar mag als gift

29 januari 2021

Einde aan de cultuur van wantrouwen in de bijstand

Kort geleden was er veel aandacht in de geschreven pers en op sociale media voor een vrouw met een bijstandsuitkering die ruim 7000 euro moet terugbetalen. En waarom?, omdat haar moeder af en toe boodschappen voor haar deed. Inmiddels is bekend geworden dat de gemeente Wijdemeren de terugvordering een “rechtvaardig besluit” vindt. Deze gemeente vindt dat de vrouw het hele bedrag moet terugbetalen.

De PvdA Overbetuwe vindt dat er een einde moet komen aan de cultuur van wantrouwen in de bijstand. De bijstand moet geen moeras van sancties, formulieren en verplichtingen zijn, maar een springplank naar meedoen in de samenleving.

Volgens PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk is de manier van handelen van de gemeente Wijdemeren een voorbeeld van “de overheid tegen de mensen”, in plaats van “de overheid voor de mensen”. En SP-Kamerlid Jasper van Dijk vindt dat er sprake is van “misplaatste fraudejacht en keiharde terugvordering”. De SP pleit voor een landelijke vrijstelling van giften tot bijvoorbeeld 1500 euro per jaar.

Hoe zit dat in Overbetuwe?

Wij vroegen ons af hoe Overbetuwe omgaat met het terugvorderen van uitkeringsgelden? Om die reden stelden wij het college op 31 december 2020 enkele schriftelijke vragen.

Zie de bijlage.https://portal.ibabs.eu/Document/DownloadListEntryDocument/54f0e84d-5e9c-4859-aa39-8b8e1a0c750f/7604c7f1-bfed-48e0-ae1f-ba205ebb0580

Het college meldde geschrokken te zijn van de werkwijze van de gemeente Wijdemeren. Het college meldde dat Overbetuwe giften, die verenigbaar zijn met een bijstandsuitkering altijd al heeft vrijgelaten. Dat wil zeggen, de waarde van die giften werd niet afgetrokken van de uitkering. Het college wil dit nu ook formeel gaan regelen door het opstellen van een beleidsregel. Inwoners, die een bijstandsuitkering ontvangen, worden hierover nog geïnformeerd

1500 euro per jaar mag als gift

Het college antwoordde ons goed te begrijpen, dat inwoners met een bijstandsuitkering het vaak finacieel lastig hebben. De gemeente wil nu toestaan dat mensen 1500 euro per jaar aan giften kunnen krijgen. Pakketten van de Voedselbank, kledingbank en speelgoedbank worden volledig vrijgelaten. Dit vinden wij een flinke stap in de goede richting naar een inkomen, waarmee mensen fatsoenlijk in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Inwoners hoeven de deelname aan de voedselbank niet aan de gemeente te melden. Het college zou dat wel graag van hen horen, omdat de gemeente dan kan kijken of op een andere manier hulp geboden kan worden. Het college antwoordde op onze vragen ook, dat zij geen invloed heeft op de hoogte van bijstand en het minimumloon. Die beslissing ligt bij de regering en de politieke partijen in Den Haag.

Uiterlijk eind februari 2021 geeft het college inzicht in de regelingen binnen de gemeente die van invloed kunnen zijn op inwoners met een laag inkomen. Dan kan de PvdA bekijken of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. Op dit moment is persoonloijke contact met inwoners erg belangrijk, zegt het college. Medewerkers van de gemeente willen inwoners zien om met hen te bespreken wat de achterliggende problematiek is en daar oplossingen voor te vinden.

Onze inzet brengt verbetering

De vragen van de PvdA fractie betekenen voor onze dorpsgenoten met een uitkering een verbetering. Zij kunnen nu zonder problemen met de gemeente 1500 euro per jaar aan giften ontvangen. Een mooi resultaat richting een fatsoenlijk bestaan voor iedere inwoner van Overbetuwe.

Als PvdA fractie blijven we opletten hoe onze gemeente omgaat met inwoners, die een bijstandsuitkering ontvangen. En zo nodig komen we in actie voor een eerlijker en fatsoenlijker Overbetuwe.