Steek je energie direct in preventie van zorg

Door Elbert Elbers op 17 augustus 2019

Kosten jeugdzorg beteugelen

Dinsdag 13 augustus publiceerde Omroep Gelderland een artikel op hun website met de titel: “Raad Overbetuwe blijft kritisch over zorgplannen: ‘Steken energie liever direct in preventie’”. http://gld.nl/ekgIOok in onze gemeente nemen de kosten voor jeugdzorg toe. Het college wil die trend doorbreken. En eist nu dat met name de huisartsen minder jongeren doorverwijzen naar intensieve zorgvormen. Zo’n doorverwijzing brengt vaak hoge(re) kosten mee voor de gemeente.

Standpunt PvdA in de gemeenteraad

Iedereen moet zeker kunnen zijn van goede zorg. De PvdA wil daarom vooral investeren in preventie. Ondersteun huisartsen in de zorg, die zij verlenen aan de (jonge) inwoners van Overbetuwe. Werk met hen samen en geef huisartsen vertrouwen, zodat zij de gemeente zien als een echte partner in de zorg voor inwoners. Dus investeer in een goede ondersteuning van de zorgverleners. En investeeer niet in het optuigen van een nieuwe organisatie in de vorm van een coöperatie. Een samenwerking in zorg en welzijn moet van onderop groeien. Een afgedwongen samenwerking werkt alleen op papier. En zal niet leiden tot een zorg van goede kwaliteit, die ook nog betaalbaar blijft.

Kortom, door een goede vertrouwensrelatie en samenwerking met huisartsen en andere partners in de zorg bereik je meer, als door te sleutelen aan een nieuwe structuur van de hulpverlening.  Steek je energie direct in preventie van zorg. ‘Zeker zijn van goede zorg’ komt dan een stuk dichterbij.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de