8. Kunst en cultuur in de dorpen

Kunst geeft ons leven betekenis. Deze tijd vraagt om zingeving, om nieuwe verbeelding, om reflectie, maar ook om vermaak. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, de muziekschool, muziekverenigingen, zangkoren, het theater en cultuureducatie is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de dorpen. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen.

kunst en cultuur

Onze plannen:

• Toegankelijk voor iedereen: het is belangrijk dat iedereen die dat wil, kan deelnemen aan kunst en cultuur. We zien dat ons cultuuraanbod nog niet optimaal toegankelijk is voor mensen met een beperking. Dat is in strijd met de Code Diversiteit & Inclusie. Ook voelen veel groepen uit onze maatschappij zich nog onvoldoende vertegenwoordigd in het huidige cultuuraanbod. Dat moet anders. De PvdA wil bij het verlenen van subsidie volle aandacht voor de naleving van deze code.
  • Lokale media: de PvdA hecht zeer aan lokale journalistiek van goede kwaliteit. Die wakkert discussies aan, informeert bewoners en controleert het bestuur van de gemeente. Juist in deze tijd waarin de gemeente er steeds meer taken bij krijgt, is het belangrijk dat de lokale media voldoende tegenwicht kunnen bieden en het politieke debat onafhankelijk vertalen naar de inwoners van Overbetuwe. Dat gaat niet alleen om onze lokale tv en radiozender, maar ook om het gemeentenieuws op papier. De PvdA wil dat de democratische en maatschappelijke functies van onze lokale media gegarandeerd worden en wil daarvoor voldoende geld vrijmaken.
  • Overbetuws Kunstenplan: de positie van individuele kunstenaars is de afgelopen jaren verslechterd, mede door de coronacrisis. De PvdA vindt dat kunstenaars een plek verdienen in onze gemeente. Zij zijn belangrijk voor Overbetuwe en verdienen een fatsoenlijke beloning. Daarom wil de PvdA extra investeren in een Overbetuws Kunstenplan.
  • Cultuureducatie voor ieder kind: kunst- en cultuureducatie is van het grootste belang voor de ontwikkeling van Overbetuwse kinderen. Het verbreedt hun blik, stimuleert zelfexpressie en bevordert taalvaardigheid. De PvdA wil het ambitieniveau, daar waar mogelijk, verhogen. Ieder kind zou in staat moeten worden gesteld zijn of haar talent echt te ontwikkelen. Door een meer verdiepend aanbod van cultuureducatie te bieden, waarbij leerlingen kennismaken met verschillende disciplines en vaardigheden, zal cultuur breder toegankelijk worden. Waar je ook woont in Overbetuwe, je hebt als kind recht op cultuuronderwijs van de hoogste kwaliteit.
  • Openhouden bibliotheken: deze voorzieningen zijn laagdrempelige ontmoetings- en leerplaatsen. Dat betekent dat er in bibliotheken een bijdrage geleverd wordt aan de bestrijding van analfabetisme en laaggeletterdheid, er allerlei vormen van informatie te vinden zijn en er permanent open wifi-verbindingen zijn. De PvdA wil blijvend investeren in goede bibliotheekvoorzieningen.

Gabrièle Penning de Vries

Samen maken we Overbetuwe nog mooier! Ik ben Gabrièle Penning de Vries, de nummer 5 op de kandidatenlijst. Ik ben sinds 1997 actief bij de PvdA Overbetuwe. Momenteel ben ik de voorzitter van onze afdeling. Hiervoor was ik bestuurslid, campagneleider, penningmeester, commissielid/burgerlid en ik ben ruim 6 jaar raadslid geweest. Je kunt wel stellen, ik

Meer over Gabrièle Penning de Vries