10. Overbetuwe: open en eerlijk

Een goede lokale overheid is open en transparant, streeft naar meer persoonlijk contact en minder formulieren en kijkt naar mensen in plaats van naar algoritmes. Bovenal is het een plek waar de inwoners ervan op aan kunnen dat zij met respect, in gelijkwaardigheid en gelijkheid worden behandeld. De PvdA ziet de gemeente niet als een marktpartij met een eigen belang, maar als een sterke objectieve partij die het grote belang van de samenleving en alle inwoners in de gaten houdt.

Overbetuwe: een open en eerlijke gemeent

Transparante beslissingen

Het vertrouwen van de inwoner in de overheid – en het vertrouwen van de overheid in de inwoner – is belangrijk. De overheid moet eerlijk en open haar werk doen en dus ook goed controleerbaar
zijn. Beleid wordt gemaakt voor de dorpen, zowel voor inwoners als bedrijven. De afwegingen van alle besluiten moeten dan ook inzichtelijk zijn. De Toeslagenaffaire heeft laten zien dat er nog altijd zaken in de doofpot worden gestopt: daar vechten we hard tegen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners die door onjuist overheidshandelen in de problemen komen, meer bescherming en mogelijkheden krijgen om hun recht te halen.

Participatie van inwoners en nieuwe democratie

Inwoners van Overbetuwe moeten invloed hebben op het gemeentebeleid. Daarbij wil de PvdA Overbetuwe extra aandacht geven aan de stem van mensen die de politieke wegen minder goed kennen. Participatie gaat niet alleen over tijdig geïnformeerd worden, maar ook over invloed hebben. Te vaak hebben inwoners het gevoel dat er over hun hoofden wordt beslist. We starten geen participatie- trajecten voor de bühne, maar zorgen dat inwoners echt kunnen meebeslissen.

Onze plannen:

• Versterking democratisch gehalte bestuurlijk stelsel 2022-2026: de PvdA Overbetuwe heeft als uitgangspunt dat de volksvertegenwoordiging het ultieme democratische mandaat heeft. Onze gekozen volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad vormen de belangrijkste tegenmacht in onze gemeentedemocratie. En die tegenmacht is nodig. Binnen het bestuurlijk stelsel dat voor de periode 2022-2026 wordt gekozen, zullen wij om die reden streven naar afspraken die het democratische gehalte van de besluitvorming zoveel mogelijk versterken. Met bijbehorende zeggenschap, taken, bevoegdheden en middelen.
  • De dorpen aan zet: de PvdA wil dat inwoners nieuwe mogelijkheden krijgen om invloed uit te oefenen op hun dorp met dorpsbudgetten. Dit willen we de komende jaren realiseren, met bijzondere aandacht voor inwoners van onze dorpen die nu moeilijk worden bereikt. Wij vinden dat bij gemeentelijke projecten een duidelijk participatieplan hoort, waarbij van tevoren duidelijk moet zijn welke invloed onze inwoners hebben.
  • Actieve openbaarheid: de gemeente volgt de nationale overheid in actieve openbaarheid. Het college van burgemeester en wethouders zal daarom proactief aan de gemeenteraad en de inwoners laten zien wat de overwegingen zijn geweest in de totstandkoming van beleid. De lijn in documenten openbaren moet zijn: ‘openbaar, tenzij’. Door de lijn in documenten openbaren te veranderen in ‘openbaar, tenzij’, zullen er ook minder Wob- verzoeken komen.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de

Waar ben je naar op zoek?