11. Inwonersraad

De luidste stem hoeft niet de meeste invloed te hebben. Voor de PvdA is altijd het algemeen belang leidend. We zorgen ervoor dat alle inwoners van Overbetuwe, niet alleen die met de grootste mond, worden gehoord en zijn ons ervan bewust dat niet iedere groep zich even actief in inwonersinitiatieven roert. Om die reden gaan we experimenteren met een model waar inwoners van Overbetuwe meer inspraak hebben in het duurzaamheidsbeleid. De PvdA wil een inwonersraad instellen voor klimaatmaatregelen.

Inwonersraad

Om die reden gaan we experimenteren met een model waar inwoners van Overbetuwe meer inspraak hebben in het duurzaamheidsbeleid. De PvdA wil een inwonersraad instellen voor klimaatmaatregelen. Dat vinden wij een onderwerp waarvoor een inwonersraad heel geschikt kan zijn en waarmee Over- betuwenaren en de gemeente ervaring kunnen opdoen. Leden moeten volgens ons worden gekozen via een loting, met oog voor diverse achtergronden en representatie uit alle dorpen. Naast inwoners kan ook het mkb hierin participeren. De inwonersraad wordt goed geïnformeerd en leden van de inwonersraad krijgen een onkostenvergoeding.

De PvdA wil dat Overbetuwenaren de mogelijkheid krijgen om een onderwerp op de raadsagenda te zetten. Hiervoor moeten ze 100 handtekeningen van Overbetuwenaren (van 16 jaar of ouder) verzamelen.

Versterken van de gemeenteraad

Onze lokale democratie wint aan kracht als de gemeenteraad ook in staat is haar controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende taak goed uit te oefenen. Daarom houden we oog voor de positie van de griffie en zorgen we voor een goede lokale rekenkamer.
We zien dat gemeenteraadsleden de combinatie van het politieke ambt, werk en hun privéleven lastig kunnen bolwerken. Hiervoor is voldoende fractieondersteuning wenselijk, zodat onze volksvertegenwoordigers hun controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende taak op een goede manier kunnen uitoefenen.

Veel belangrijke politieke beslissingen worden op regionaal niveau in gemeenschappelijke regelingen genomen. Als gemeenteraad hebben we daar te weinig zicht op en kunnen we onze controlerende en kaderstellende taak onvoldoende/niet uitvoeren. Om de grip te vergroten maken we jaarlijks afspraken over wat de gemeenschappelijke regelingen moeten bereiken. En stellen we uit de gemeenteraad rapporteurs aan die op de voet volgen wat er regionaal gebeurt en de raad in staat stellen op tijd voldoende invloed uit te oefenen op de te realiseren doelen.

Een beetje integriteit bestaat niet. We zijn daarom open over onze nevenfuncties en onthouden ons van stemming als (de schijn van) belangenverstrengeling op de loer ligt.

Denise van den Berg

Even voorstellen Graag wil ik mij even voorstellen. Mijn naam is Denise van den Berg, ik ben 34 jaar oud en woon samen met mijn man en zoontje in het prachtige Valburg. Ik ben geboren en getogen in Zutphen, waar ik een groot deel van mijn leven gewoond heb. Na mijn studie Communicatiewetenschap in Nijmegen,

Meer over Denise van den Berg