Railterminal Gelderland

Door Elbert Elbers op 17 januari 2019

Dinsdag 15 januari sprak de gemeenteraad over de aanleg van een Railterminal Gelderland in onze gemeente. De PvdA Overbetuwe is tegenstander van die aanleg. De railterminal levert geen extra werkgelegenheid op en de kosten kunnen oplopen tot € 60 miljoen. Weggegooid geld. Middelen, die de belastingbetaler opbrengt en die we beter kunnen investeren in werk, wonen en zorg voor iedereen.

Hieronder de inbreng, zoals ik die in de raad heb uitgesproken:

Voorzitter, collega’s,

Rondom Knoop 38, globaal genomen het gebied tussen Valburg, Elst, Oosterhout, Slijk- Ewijk en Ressen, staan veel ontwikkelingen op de agenda, die alle hun effect op de leefomgeving van inwoners hebben.

Voorbeelden hiervan zijn de mogelijke komst van een railterminal, het plaatsen van windturbines, ontwikkeling bedrijventerreinen Park15 en (mogelijk) De Grift, de ontwikkeling van het landschapspark De Danenberg en de verbreding van de A15. De provincie Gelderland heeft daarom het initiatief genomen een gebieds-proces te starten om in nauwe samenwerking met bewoners, initiatiefnemers en overige belanghebbenden een gezamenlijke ‘Gebiedsvisie Knoop 38’ te ontwikkelen;
Jammer genoeg is deze visie nooit vastgesteld door de Gemeenteraad en/of Provinciale Staten van Gelderland. De totale gevolgen van alle ontwikkelingen voor het gebied tussen Valburg, Elst, Oosterhout, Slijk-Ewijk en Ressen zijn hiermee onvoldoende duidelijk voor de inwoners en voor de raad.

Je zou van een college en een provincie toch mogen verwachten, dat zij hun inwoners dit inzicht willen bieden. Een gemiste kans.En nu bespreken we één onderdeel van de Gebiedsvisie, de aanleg van een railterminal. De PvdA Overbetuwe ziet dit als een investering in de oude economie, gericht op het mogelijk maken van steeds snellere en schadelijker consumptie. Een railterminal levert weinig directe werkgelegenheid op. De tientallen miljoenen euro’s, die in dit prestige-project worden geïnvesteerd, kan de gemeenschap op veel betere manieren inzetten: voor werk in het onderwijs, in de zorg, voor onderzoek, voor duurzaamheid, voor solidariteit tussen bevolkingsgroepen.

De PvdA Overbetuwe ziet geen meerwaarde in de aanleg van een railterminal. Wij wijzen die aanleg af. Provincie en rijksoverheid denken er anders over. Uiteindelijk zal waarschijnlijk de onafhankelijke rechter de inwoners van het gebied uitkomst moeten bieden. Initiatiefnemer, gemeente en provincie hebben te weinig ondernomen om dit te voorkomen.

Er ligt nu wel een inpassingsplan van de provincie. Daar kunnen we niet omheen. En daarom hebben we samen met de andere fracties binnen de raad gewerkt aan mogelijke verbeteringen van het plan. Wij dienen het amendement mee in. Dank aan de initiatiefnemers.

Voorzitter, voor de PvdA moet de veilige doorstroming van het verkeer, en vooral dat van fietsers, zijn gewaarborgd, voordat de railterminal in gebruik wordt genomen. Zonder die veiligheid, geen railterminal. En de PvdA wil dat er eindelijk werk wordt gemaakt van afspraken met de inwoners. Mondeling zijn toezeggingen gedaan. Het lukt het college maar niet om die afspraken op papier te zetten. Kan de wethouder dat uitleggen ?

Als de gemeente niet snel in actie komt, dan kan wat ons betreft de provincie, op onderdelen, misschien de regie overnemen of het college tot daden aanzetten.

“Kies socialer. Stem PvdA!” Het hele leven is politiek. En politiek doet er toe. Lokaal beslis je over betaalbare woningen voor iedereen, een groen Overbetuwe met rode idealen, fatsoenlijk werk, en toegankelijke zorg in de dorpen. Omdat ik actief bij die keuzes betrokken wil zijn, ben ik lid geworden van de Partij van de