16 november 2015

Aanslag Parijs

Partijgenoten en andere inwoners van Overbetuwe,

8 januari 2015 stonden vele tientallen inwoners van Overbetuwe bij elkaar in de hal van het gemeentehuis. Onder hen een aantal partijgenoten. “Je suis Charlie”. Met die woorden spraken we onze steun uit voor de vrijheid van meningsuiting.

Die vrijheid was bruut geschonden door de aanslag op de cartoonisten van Charlie Hebdo. Wie had kunnen denken, dat we vandaag, maandag 16 november, opnieuw in de hal van het gemeentehuis zouden staan. Nu om de aanslag in Parijs, van vrijdag 13 november, te herdenken op mensen, die een terrasje pakken, een concert of een voetbalwedstrijd bezoeken.

De aanslag in Parijs heeft ons allemaal geschokt. Ik leef intens mee met alle mensen, die hun dierbaren hebben verloren.

We zijn van slag, ook al waren we er niet bij. Ook ik ben van slag. Ik kan de angst meevoelen van mensen, die zich afvragen of ze nog naar een theater moeten gaan, of naar een café, of een treinstation.
Tegelijkertijd realiseer ik mij dat een kleine groep mensen ons probeert angstig te maken.
Deze kleine groep wil dat wij zo bang zijn, dat we ons leven gaan aanpassen. Dat we naar mensen in onze omgeving gaan kijken met de gedachte “is dat een terrorist”?
De roep om maatregelen klinkt steeds luider. En zeker, sommige maatregelen zullen we als samenleving moeten nemen. Maar laten we vooral de daders straffen.
Verder hoop ik, dat we geen te vergaande maatregelen gaan nemen. De reactie van de Verenigde Staten van Amerika op de aanslagen van 11 september 2001 (9/11) laat zien, dat onze eigen waarden en normen snel onderuit kunnen gaan. Het opsluiten van mensen zonder beschuldiging of tussenkomst van een rechter (Guantanamo Bay), het martelen van mensen, dat kan en mag niet ons antwoord zijn. Dan verlagen we ons tot de normen van die heel kleine groep mensen, die onze samenleving probeert omver te werpen.
Bij de maatregelen die we nemen, moeten we iedereen blijven beschermen, die zich aan de wet houdt. Zo scheppen en houden we de ruimte om te denken en te geloven wat we willen.
Laten we de slachtoffers van Parijs eren en ons niet door angst laten verlammen.
De minuut stilte op het gemeentehuis heeft mij gesterkt in de keuze om mijn leven op te pakken en niet kapot te laten maken door een stelletje fanaten.

fractievoorzitter PvdA Overbetuwe

p0RkluSo_400x400